Dutch Touring Car Championship

DTCC: Eindelijk overwinning Toon van de Haterd

Niemand keek de laatste races raar op als Toon van de Haterd zijn Honda Integra R op de eerste startrij zette. Dat de combinatie Honda-Van de Haterd snel is, was dus wel duidelijk. Het ontbrak echter aan betrouwbaarheid, zoals de race tijdens de Marlboro Masters pijnlijk duidelijk maakte. Op het circuit van Assen lukte het eindelijk: Toon won de eerste race voor het dit jaar in het Libertel DTCC debuterende Hadegro Racing Team.
De eerste van de twee races werd gewonnen door Frans Verschuur, die dit jaar nog geen race had gewonnen.


Tekst: Roy van der Laan

Sandor op pole
Sandor van Es mocht op Assen een door Carly Motors geprepareerde BMW 320i E46 besturen, dit in het kader van de intensieve samenwerking tussen dit team en het JJ Motorsport/Ekris BMW Team.
"Als je in de auto zit, merk je nauwelijks of geen verschillen met onze BMW's", aldus Sandor. De klok toonde echter wel een onderscheid: Sandor reed in de eerste training de snelste tijd, in de tweede sessie liet hij de tweede tijd noteren.
Van Es ruilde stuivertje met Rob Karst; de Honda Integra R-rijder was in de tweede training de snelste en moest in de eerste tijdsessie genoegen nemen met de tweede plaats.

Roulette
Menig topper kwam met een (erg) teleurstellend resultaat uit de eerste training. De oorzaak was de regen, die na enkele droge rondjes samensmolt met het asfalt van het TT Circuit. Het grootste slachtoffer was Cor Euser, die niet verder kwam dan de vijftiende tijd. Hij verremde zich in de beginfase van de training, kwam de pits in voor nieuwe banden en zag toen tot zijn schrik de regen zachtjes op zijn voorruit tikken.

Kapot
Henk Tappel uit Assen is de 'local hero' voor de regionale autosportieve pers en de lokale bevolking annex circuitbezoekers. Henk was daarom dubbel ongelukkig toen zijn Suzuki Baleno tijdens de training de geest gaf en niet meer tijdig gerepareerd kon worden. Gelukkig kon hij een deal sluiten met Braspenning Racing: de Suzuki-dealer huurde voor een race de BMW 320i coupe van Martijn Braspenning (niet doorvertellen aan de Suzuki-importeur). Mede omdat Henk zonder trainingstijd achteraan moest starten en de auto totaal niet kende, speelde hij geen rol van betekenis. Maar het belangrijkste: hij reed mee!

Banden wisselen
Het race-weekeinde werd geteisterd door een ongekende partij hemelwater, dat te pas en vooral te onpas naar beneden kletterde. Een voorbeeld in dit kader is de start van de eerste race van het Libertel DTCC. Iedereen vertrok op slicks voor de opwarmronde, maar de rijders hadden de koppeling nog niet op laten komen of het begon te plenzen. De race werd tot 'wet race' verklaard, waarna de teams op de startgrid de slicks voor regenbanden wisselden.
Toon van de Haterd haalde de startgrid niet, doordat een benzineleiding het begaf. Het betekende het einde van de race voor de veelgeplaagde rijder.

Winst Verschuur
De start was voor Sandor van Es, gevolgd door Rob Karst, Pim van Riet en Frans Verschuur. Marcel Alderden viel al meteen uit, Allard Kalff reed zo goed als achteraan na een uitstapje naast de baan. Dit was de eerste tegenslag voor de rijder die een dramatisch weekeinde meemaakte.
Na enkele ronden viel Van Es terug. "Mijn auto was afgesteld op droog weer, daardoor kreeg ik in de regen steeds meer problemen", aldus de tweevoudig runner-up in het DTCC.
Verschuur bekommerde zich niet om de regen en won, op een fractie van een seconde gevolgd door Rob Karst. Pim van Riet werd derde, gevolgd door Van Es en Marcel van Vliet. Hij was de vervanger van Rob van Someren bij het Renault Dealerteam.
Karst toonde zich tevreden over het rijgedrag van eenieder. "Het was close racing, maar niemand heeft een ander moedwillig geraakt", prees hij zijn tegenstanders. Helaas, Karst vergat zijn uitspraak af te kloppen.

Mooie zege Van de Haterd
Marcel van Vliet schoot in de tweede race door het veld naar voren. Gestart vanaf de twaalfde positie, lag hij na de eerste ronde al zesde. Niet veel later zette hij Tim Coronel hard van de baan. Tim, die als derde had getraind en kans maakte op een podiumplaats, kon het hierdoor verder vergeten. Zijn pitcrew repareerde zijn Mitsubishi Carisma GDI weliswaar provisorisch zodat hij weer de baan op kon, maar hij speelde geen rol van betekenis. Hoewel, het was Coronel die door Frans Verschuur werd ingehaald onder geel, wat de teameigenaar uiteindelijk zijn tweede plaats kostte.

Duimen
Na drie ronden lag de als negende vertrokken Toon van de Haterd al vierde achter het strijdende drietal Karst, Van Es en Verschuur. Alsof deze stilstonden, reed Toon het gat dicht en nam hij de leiding over. Vanaf dat moment werd het zweten voor het volledige Hadegro Racing Team. Teameigenaar Hans de Groot, die de race moest missen vanwege de opgelopen schade tijdens de Marlboro Masters, zag je iedere ronde minimaal een maand ouder worden. Duimendraaiend volgde hij de race, die weer in een drama dreigde te eindigen. Twee ronden voor het einde kwam tuner Bas van Kuppeveld met een gezicht op onweer de pitbox uit: Toon van de Haterd had over de radio gezegd dat hij trillingen in de auto voelde die duidden op een op knappen staande aandrijfas. Gelukkig bleef de Honda toch heel, wat leidde tot de verwachte explosie van vreugde bij het Hadegro Racing Team. Op het hele circuit was niemand te vinden, die het hardwerkende team dit succes niet gunde.

Balen
Frans Verschuur werd als tweede gehuldigd, Sandor van Es stond als derde op het podium. Beiden werden uren na de race echter teruggezet. Verschuur vanwege het gele vlag-incident, Van Es omdat hij Karst had geraakt.
Niet alleen deze rijders baalden, ook iedereen bij het Dutch Carisma Racing Team was allesbehalve blij. Naast het onnodige uitvallen van Tim Coronel werden zij geconfronteerd met Allard Kalff die in de laatste ronde naast de baan belandde. "Ik probeerde Bert Ploeg te passeren, dat liep fout af", aldus Allard. "Ik ben erg teleurgesteld, vooral in mezelf."

Uitslag achtste race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Frans Verschuur Renault Mégane 11 ronden in 19:35.377
2. Rob Karst Honda Integra R op 0.273
3. Pim van Riet Renault Mégane op 1.611
4. Sandor van Es BMW 320i E46 op 3.596
5. Marcel van Vliet Renault Mégane op 11.626
6. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 14.226
7. Cor Euser BMW 320i E46 op 19.043
8. Bert Ploeg BMW 320i E36 op 24.362
9. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 28.786
10. Donald Molenaar Renault Mégane op 29.060

Uitslag negende race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Toon v.d. Haterd Honda Integra R 15 ronden in 24:32.986
2. Rob Karst Honda Integra R op 2.271
3. Pim van Riet Renault Mégane op 3.727
4. Cor Euser BMW 320i E46 op 11.133
5. Bert Ploeg BMW 320i E36 op 13.144
6. Marcel Alderden Renault MÈgane op 13.756
7. Donald Molenaar Renault Mégane op 15.006
8. Frans Verschuur Renault Mégane op 16.123
9. Sandor van Es BMW 320i E46 op 31.405
10. Peter v.d.Kolk BMW 320i E36 op 35.974

Stand Libertel DTCC na de negende race (onder voorbehoud):
1. Cor Euser 122
2. Donald Molenaar 109
3. Frans Verschuur 105
4. Rob Karst 105
5. Allard Kalff 98
6. Marcel Alderden 94
7. Pim van Riet 94
8. Tim Coronel 81
9. Sandra van der Sloot 52
10. Duncan Huisman 52
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet