Alfa 156 Challenge 1999-2001

Marcel van Vliet sluit hectische Pearle Alfa 156 week af met een titel

Voorafgaand aan de slotrace van de Pearle Alfa 156 Challenge sprak het CAR. Het College Autosport Rechtspraak werd in een viertal zaken om een mening gevraagd. In al die gevallen ging het om de Alfa race tijdens de Marlboro Masters. Voor wie het niet meer weet: dat was de race, die in de stromende regen werd verreden en waarin meerdere zaken passeerden. De koprol van Menno Schaafsma, de inhaalactie van Frank Kerseboom jegens Marcel van Vliet, de vermeende inhaalactie van Boris Bayer op Peter van Ispelen en de 'tikkie-boem' akties van Gaby Uljee en Berend Gesman.

Tekst: Jakob Dekker

De enige die door het CAR in zijn gelijk werd gesteld was Boris Bayer. In zijn zaak kon inderdaad niet bewezen worden, dat er sprake was van een inhaalactie. Sterker nog, doordat Van Ispelen tijdig remde werd een overtreding van die regel voorkomen. Ondanks een langdurige verdediging door haar raadsman kreeg Gaby Uljee geen gelijk. Haar straf, 30 seconden bij haar tijd van die dag en terugzetting naar de bijbehorende plaats in klassement, bleef gehandhaafd. Frank Kerseboom trachtte samen met zijn raadsman duidelijk te maken dat hij in de genoemde actie had willen voorkomen dat het tot een botsing tussen Van Vliet en hemzelf kwam. Daarnaast had hij geprobeerd de situatie na die inhaalpoging weer recht te zetten, hetgeen pas lukte na een hervatting van de race. Vervolgens ging de race weer verder op de manier waarop die voor die situatie was. Dus met Van Vliet op kop en Kerseboom er achter, om pas daarna de winst weer te pakken. En tijdens die race, met een heel slecht zicht, reed Van Vliet ook nog eens met de alarmlichten aan, hetgeen de zichtbaarheid van de gele vlag (en knipperlicht) situatie er niet duidelijker op maakte. Tot slot zou Van Vliet heel bruusk van het gas gegaan zijn, waardoor een aanrijding dreigde. En die werd door genoemde actie voorkomen. Al met al stelde het CAR , de Illy coureur Kerseboom niet in het gelijk, sterker nog in tegenstelling tot de eerder opgelegde straf van 10 seconden werd deze omgezet in een diskwalificatie. Ook Menno Schaafsma werd in het ongelijk gesteld en moest nog eens een extra boete betalen.

Van Vliet riante voorsprong
Door het bovenstaande lag de weg open voor Marcel van Vliet. Immers zijn direct concurrenten (Gaby Uljee en Frank Kerseboom) stonden nu verder dan ooit bij hem vandaan. Uljee, moest alle punten die er dit weekend te winnen waren naar zich toe trekken om nog een kans te maken. Zij kweet zich dapper van die taak. Pakte de zege in de race en scoorde ook de beide punten, behorend bij de snelste trainings- en race ronde. Heel verrassend stond als tweede op die eerste rij Paul van Splunteren. Dit keer rijdend met de AutoVisie auto toonde hij het nog eens het potentieel van die bolide aan. Was in de training zelfs lange tijd de snelste, maar werd in de slotfase van die enige training alsnog gepasseerd door Uljee.

Achterwiel
In de race kreeg Van Vliet het nog even benauwd. Gestart vanaf een zevende plaats werd hij tijdens de eerste passage van de Gerlachbocht, naar eigen zeggen hard, aangetikt door een zwarte Alfa. Aangezien Uljee en Kerseboom daar voor reden, moest het Ronald Molendijk zijn, die volgens Van Vliet en zijn teamgenoten die kleun uitdeelde. "Als gevolg van die actie stond mijn achterwiel scheef onder de auto en werd het nog wel even spannend of ik de finish zou halen. Het was te danken aan de inzet van mijn teamgenoten Berend Gesman en Roeland Voerman dat ik de race kon uitrijden. En daarmee de titel in deze klasse kon pakken. Een mooi resultaat voor mij als rijder natuurlijk, maar ik schuif die eer graag door naar het volledige team, dat zich heeft ingezet. Verder geef ik nu al aan dat ik mijn titel in 2000 niet zal verdedigen. Ik ben dan actief in een andere klasse (DTCC-red.)", aldus de kersverse Alfa 156 Challenge winnaar.

Winst Uljee
Uljee was uiteraard tevreden met haar overwinning, maar plaatste daar wel een kanttekening bij. "Ik heb wel de meeste race gewonnen. Maar door een stukje onrecht is de titel aan mijn neus voorbij gegaan. Ik weet in ieder geval zeker dat wij de zaken dit jaar het beste voor elkaar hadden en alleen daarom de titel hadden moeten winnen. Het heeft helaas niet zo mogen zijn en dat is heel zuur", aldus Uljee die de tweede plaats in het kampioenschap voor zich opeiste.

Fast Ferry is back!!!
Verrassend was ook het rijden van Ferry Duivenvoorde. Hij verwees zijn goede optreden naar het vele testwerk dat hij samen met het Automotive Team en Paul van Splunteren in de afgelopen periode had gedaan. "Je kunt niet één bepaald ding aangeven, als je mij vraagt waarom het nu zo stuk beter ging. Het is een complex van allerhande zaken, die voor deze verbetering hebben gezordgd Ik ben er blij mee. Het geeft een stuk extra vertrouwen met het oog op volgend jaar. We zijn nu duidelijk op de goede weg", aldus de Pearle coureur.
Voor Frank Kerseboom viel er in de slotrace van het jaar in het totaal geen eer te behalen. Hij viel met een motorschade in de tweede ronde uit. In het kampioenschap bleef hij daarmee verzekerd van de derde plaats.

Uitslag zevende wedstrijd in de Pearle Alfa 156 Challenge (onder voorbehoud)
1. Gaby Uljee, 24.48.612, gem. 124.787 km per uur
2. Ferry Duivenvoorde op 5.614 sec.
3. Paul van Splunteren op 6.260 sec.
4. Cees Langeveld op 6.726 sec.
5. Roger Ciapponi op 7.197 sec.
6. Ronald Molendijk op 18.788 sec.
7. Marcel van Vliet op 20.396 sec.
8. Roeland Voerman op 20.683 sec.
9. Berend Gesman op 21.115 sec.
10. Peter Gerhards op 21.961 sec.

Snelste ronde: Gaby Uljee, 2.02.180 km per uur.

Eindstand Pearle Alfa 156 Challenge:
1. Marcel van Vliet 117 punten
2. Gaby Uljee 109 punten
3. Frank Kerseboom 77 punten
4. Ferry Duivenvoorde 76 punten
5. Peter Gerhards 72 punten
6. Berend Gesman 66 punten
7. Roeland Voerman 62 punten
8. Cees Langeveld 55 punten
9. Roger Ciapponi 40 punten
10. Henk Tappel 37 punten
11. Ronald Molendijk 35 punten
12. Jan de Wit 28 punten
13. Michiel Smits 25 punten
14. Menno Schaafsma 24 punten
15. Anton Mets 20 punten
16. Thomas Bangma 17 punten
17. Bertil Hoffman 15 punten
18. Jacco Valenteijn 15 punten
19. Eric Verhage 11 punten
20. Hans Coebergh9 punten
21. Harry Dekker 9 punten
22. Willie Welles 5 punten
23. Boris Bayer 3 punten
24. R.Babeliowsky 3 punten
25. Pauline Borrius Broek 3 punten
26. Dick Braakhekke 1 punt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet