Alfa 156 Challenge 1999-2001

Alfa 156 Challenge: Racing in the rain

De vierde ronde van de Pearle Alfa 156 Challenge werd verreden tijdens Italia a Zandvoort. Alles op deze dag had een Italiaanse uitstraling. En hoewel het in het laarsvormige land ook wel eens regent, had iedereen er toch wel een wat andere voorstelling van. Tijdens de Alfa 156 race kwam de regen in grote hoeveelheden uit de hemel en bezorgde de deelnemers aan de Challenge een noviteit: het rijden in de regen.

Tekst: Jakob Dekker

Dat verliep voor Marcel van Vliet het beste. Hij zette zijn tweede startplaats direct om in een leidende positie. Pole setter Gaby Uljee bleef de eerste bochten nog aan zijn zijde, maar koos bij de Gerlachbocht voor de tweede plaats. Daarmee reed zij voor teamgenoot Frank Kerseboom. Derde rijder van het Illy Team, dj Ronald Molendijk startte als zevende maar klom in de eerste ronde gelijk twee plaatsen. Daarmee reed hij achter Ferry Duivenvoorde en Roeland Voerman. Ondanks de enorme waterspray die er achter iedere wagen opsteeg lag het tempo in die beginfase hoog. Marcel van Vliet had daarbij als koploper het beste zicht en sloeg een gaatje.

"In de tweede helft van de race werd dat door de anderen weer dicht gereden, omdat ik een probleem had met de derde versnelling. Ik moest constant heel voorzichtig schakelen. Gaby sloot als eerste aan, waarbij het zelfs tweemaal tot een botsing kwam. Eenmaal in de Tarzan en later nog een keer in de Nissanbocht. Die twee was best redelijk hard. Maar ik ga er van uit dat daar geen moedwil in het spel is. Erbij komen is natuurlijk een, maar er voorbij komen lukte haar niet. Ook niet toen ook Frank Kerseboom er nog bij kwam. Ondanks de slechte weersomstandigheden laat ik mij niet gek maken en houd de gaatjes dicht", aldus de latere winnaar. Die er nog aan toevoegde dat deze overwinning een mooie opsteker was voor het Versatel-Rialto Team.

A bottle gives no throttle
Als team presteerden de dame en de heren van Illy dit keer als beste. Gaby Uljee lag aanvankelijk tweede, verloor die plaats meerdere ronden aan teamgenoot Frank Kerseboom. Een foutje van de Haarlemmer kostte hem weer een plaats, waardoor Uljee weer achter Van Vliet reed. Voor het puntenklassement was dit voor de Alphense de meest gunstige positie. 'In de laatste ronde ging het echter behoorlijk mis. Ik was bij de start vergeten mijn waterflesje aan de monteur te geven. Dat lag dus nog in de auto en schoot bij het aanremmen voor de Hugenholtzbocht onder mijn gaspedaal. Vol gas geven was er toen niet meer bij. Hoewel het mij lukte om met mijn andere voet het flesje weer weg te schoppen. Dit was natuurlijk absoluut balen. Temeer daar mijn teamgenoot Frank Kerseboom mij ook nog een keer voorbij reed en achteraf verklaarde dat er geen teamorders waren. Daardoor is de achterstand op leider Marcel van Vliet weer groter geworden", aldus Uljee.

Kerseboom tevreden
Kerseboom verweerde zich door te melden dat hij merkte dat Gaby ineens snelheid verloor. En om te voorkomen dat die plaatsen naar anderen zouden gaan sloot hij bij Van Vliet aan. "Ik zat er inderdaad vanaf het begin goed bij. Reed zelfs de nodige ronden achter Van Vliet. Een foutje in de vijfde ronde, bij het aanremmen voor de Tarzanbocht werd door Gaby keurig afgestrafd. Zij schoof door naar plaats twee en zo reed ik derde, precies voor mijn teamgenoot Ronald Molendijk.
In die fase van de race verdeelde ik mijn aandacht naar voor en naar achteren. In die laatste ronde viel Gaby ineens stil, waardoor ik haar moest inhalen, omdat de druk aan de achterzijde ook enorm was. Molendijk hing immer op mijn bumper. Uiteindelijk dus een tweede plaats en de snelste raceronde. Iets waar ik dik tevreden mee ben."

Supergelukkig
Tevredenheid troef binnen het Illy Team en zeker bij Ronald Molendijk. Hij had kort na het vallen van het zwart-wit geblokt even zijn eigen (emotionele ) moment. "Maar ik hoop nu ook eindelijk op een stukje erkenning. Ik heb geprobeerd het in de race waar te maken en stel vast dat dat nu gelukt is. Maar, wat was ik bang in die eerste ronde. Ik vloog weg bij de start en had tot mijn eigen verbazing gelijk aansluiting bij de kopgroep. Achter mij zag ik door de spray helemaal niets, dus fixeerde ik mijn blikken op de voorzijde. Geen fouten maken was mijn devies. Frank en Gaby volgen en zo proberen vierde worden. Dat is gelukt en maakt mij supergelukkig", aldus de dj na afloop van de race.

Maximaal haalbare
Als vijfde eindigde Versatel Rialto rijder Berend Gesman. "In de training probeerde ik samen met Marcel van Vliet naar een snelle rondetijd te rijden. Dat ging aanvankelijk heel goed, maar strandde in de slotfase. Tweemaal een langzamere deelnemer voor ons en daarmee voor mij een elfde startplaats. Een goede start bracht mij gelukkig snel wat plaatsen winst. Maar na de klapper in de vorige race is mijn auto nog steeds niet helemaal in orde. Er zit ergens een weerstand in de auto waardoor ik net de topsnelheid niet kan halen. Gelukkig kon ik een vijfde plaats pakken en de race uitrijden. Gegeven de omstandigheden was dat het maximaal haalbare.

Foutje van Ferry
Ferry Duivenvoorde had aanvankelijk zicht op een Top 5 klassering, maar verspeelde die naar eigen zeggen door een domme actie in de Tarzanbocht. Daarbij verspeelde ik kostbare plekken. Die pakte ik later voor een deel weer terug maar kwam niet verder dan een zesde plaats. Maar de Pearle rijder legde de schuld volledig bij zichzelf.

Opmerkelijke debutant
Opmerkelijke debutant in het veld was Dillon Koster. Normaal uitkomend in de Radio 538 Citroen Saxo Cup, werd hij nu door Menno Schaafsma gevraagd een keer in de tweede Alfa 156 te rijden. Zatermiddag reed hij onder stralende omstandigheden zijn eerste ronden in de Alfa en was tevreden met zijn zeventiende startplek. "In de race ging het er wel wat anders aan toe. Wat een water zeg. Goed je kunt dat niet veranderen en omdat ik de auto te leen had, nam ik absoluut geen risico's. Heb in die eerste ronden een beetje de kat uit de boom gekeken. Wennen aan het gedrag van de auto en aan het ABS op de remmen. Dat is echt super man. Je kunt vol op dat pedaal gaan staan en de auto blijft gewoon bestuurbaar. Langzamerhand ben ik het tempo wat op gaan voeren en won plaatsen. Op enig moment reed ik op een dertiende plaats, direct achter mijn mentor Peter Gerhards en besloot daar te blijven zitten. Ik was dik tevreden. Een mooie race en een onbeschadigde auto aan de finish", aldus Koster.

Meerdere rijders roemden het ABS remsysteem op de Alfa. De meesten kwamen nog wel eens in een hachelijke situatie terecht, maar werden daar door het anti blokkeer systeem weer uit gered. Slechts de allerbesten verklaarden het ABS niet nodig te hebben, omdat zij met 'tegen blokkeren aan' remmen naar het eigen gevoel beter af waren.

Na afloop van de race bestond er nog wat onduidelijkheid over de uitslag. Het persbericht van Illy vermelde dat de uitslag nog niet officieel was. De reden: technische onvolkomenheden aan auto nummer 25, zijnde de Alfa van winnaar Marcel van Vliet. Navraag leerde dat er wel iets speelde rond het stoelonderstel van de winnende auto. Vooralsnog is de uitslag echter gehandhaafd en moeten we uitgaan van Marcel van Vliet als winnaar.

Van Vliet blijft eerste in Alfa race
Nadat er enige commotie was ontstaan na de vierde race om de Pearle Alfa 156 Challenge hebben de sportcommissarissen alles gelaten zoals het was. Dat wil zeggen, Marcel van Vliet blijft winnaar van de race. Het Illy Team had juist tegen zijn auto een protest aangetekend in verband met de stoelbevestiging. "Op zich wat flauw dat ze het tegen mij doen, terwijl de andere auto's binnen het team met dezelfde bevestiging rijden. Maar goed, het is niet anders, maar past naar mijn idee niet binnen een gentlemen raceklasse als die van Alfa. Als ze hun protest nu tegen de gastenauto van Circuit Park Zandvoort indienen heeft dat in ieder geval geen gevolgen voor het klassement en hebben ze toch de uitspraak die ze willen hebben. Wij hebben namelijk een iets andere ophanging omdat dat (aangetoond in de meerdere ongevallen) veiliger is. De stoel blijft waar die moet blijven en garandeert een grotere veiligheid. De sportcommissarissen waren dat met ons eens en hebben om die reden gevraagd het reglement op dat punt te wijzigen. Voor mij volgde er dus geen straf, zodat de overwinning blijft staan en ik geen punten verlies", aldus Van Vliet.

Uitslag race 4 Pearle Alfa 156 Challenge:
1. Marcel van Vliet, gemiddelde 110.380 km per uur
2. Frank Kerseboom, op 0.428 sec.
3. Gaby Uljee, op 1.244 sec.
4. Ronald Molendijk, op 2.245 sec.
5. Berend Gesman, op 5.498 sec.
6. Ferry Duivenvoorde, op 10.116 sec.
7. Roeland Voerman, op13.125 sec.
8. Cees Langeveld, op 13.684 sec.
9. Jan de Wit, op 14.695 sec.
10.Roger Ciapponi, op 15.480 sec.
Snelste ronde: Frank Kerseboom, 2.18.829, gemiddelde 111.504 km per uur

Stand Pearle Alfa 156 Challenge na 4 wedstrijden
1. Marcel van Vliet 74 punten
2. Gaby Uljee 65 punten
3. Frank Kerseboom 59 punten
4. Peter Gerhards 43 punten
5. Berend Gesman 41 punten
6. Ferry Duivenvoorde 41 punten
7. Roeland Voerman 32 punten
8. Menno Schaafsma 24 punten
9. Cees Langeveld 22 punten
10. Roland Molendijk 18 punten
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet