Supercar Challenge

DSC: Martin Short wint bloedstollende tweede race op Spa-Francorchamps


Na de pitstops werd aan de kop van het veld van stuivertje gewisseld. Martin Short had door zijn goede resultaten in de laatste races in totaal 35 seconden tijdstraf, waardoor hij achter de Passat V8Star van Van Buuren en de Mosler MT900 van Van Elk terecht kwam.

Al snel was duidelijk dat Van Buuren, waarschijnlijk door versleten banden, niet meer de snelle tijden kon noteren die Pastorelli voor de pitstops wel reed. Van Elk en Short liepen dan ook beiden snel in op Van Buuren, waardoor het publiek zich kon opmaken voor een spannend slot van de race.

Dat spannende slot kreeg het publiek, want Martin Short voerde de druk op zowel Van Buuren als Van Elk flink op waardoor het drietal ronde na ronde in gevecht met elkaar was. Uiteindelijk was het Short die aan het langste eind trok, toen het drietal na gezamenlijk door La Source te zijn gegaan richting Eau Rouge ging. Na een ronde eerder al Van Elk te hebben ingehaald na Eau Rouge lukte het Short bij deze poging om ook Van Buuren in te halen. Short was daarna, mede door onbedoelde hulp van een paar achterliggers, snel weg bij de concurrentie.

Om de tweede positie ontstond daarna een felle strijd. Meindert van Buuren en Berry van Elk bleven ronden lang als aan een touwtje achter elkaar aanrijden, waarbij Van Elk duidelijk de snellere van de twee was. Van Elk had echter moeite om een gaatje te vinden, maar zag na een paar ronden toch ruimte bij Van Buuren toen Van Buuren vast kwam te zitten achter een paar achterblijvers.

Ook Van Elk had echter last van achterblijvers, want Van Buuren kon hem een paar bochten later weer inhalen toen Van Elk uit moest wijken voor de gespinde Bermudez de Castro. De strijd om de tweede plek begon daarom weer van voren af aan, en wederom was het Van Elk die de druk op van Buuren flink opvoerde.

dscspa_pastorelli

Die druk werd Van Buuren aan het einde van de race net iets teveel, want een paar ronden voor het einde spinde de V8Star-coureur in Les Combes waarna hij de auto stil moest zetten. Een klein drama dus voor het duo Pastorelli/Van Buuren, die een goed optreden niet zagen beloond door een podiumplaats.

Wie hiervan profiteerden waren Robert de Graaff en Philippe Ribbens, die door het uitvallen van Van Buuren opschoven naar de derde positie. Eerste bleef Martin Short, die hiermee zijn derde overwinning van het seizoen en tevens de leiding in het kampioenschap pakte. Tweede werd Berry van Elk. “De race was echt super vandaag. Ik begon rustig, maar kon daarna het tempo van de mensen voor me goed volgen. De tweede plaats voelt voor mij als een overwinning!”, aldus een blije Berry van Elk na afloop.

dscspa_relaxed

In de Supersport I-divisie leek het aan het begin van de race wel of Duncan Huisman van een andere planeet kwam. Huisman, vorige maand nog racend in het WTCC-kampioenschap, vocht aan het begin van de race felle gevechten uit met veel deelnemers van de GT-divisie en had ook al snel de eerste positie van de Supersport I-divisie te pakken. Zijn voorsprong op zijn concurrenten bedroeg bij de pitstops zelfs meer dan 25 seconden.

Achter Huisman werd voortdurend van positie gewisseld. Hier waren het Nol Köhler, René Wijnen en Henk Thuis die elkaar niks toegaven. Eerst waren het Wijnen en Thuis die in gevecht waren voor de derde positie, maar toen Thuis Wijnen eenmaal had ingehaald kwam ook al snel Köhler in het vizier van Thuis.

Thuis verschalkte Köhler uiteindelijk bij het aanremmen voor Les Combes, door in een extreem late rempoging de Porsche 997 GT3 van Köhler voorbij te steken. Beide bolides raakten elkaar wel bij deze actie, maar verdere schade bleef gelukkig voor beide heren achterwege. Toch moet Thuis een paar ronden later de pitstraat opzoeken, omdat hij dacht een lekke band te hebben. “De auto voelde niet meer stabiel, want ik kon hem bijvoorbeeld in Eau Rouge amper uit de banden houden. Ik dacht dat ik een lekke linkervoorband had, dus besloot ik om de pitstraat in te gaan”, aldus Henk Thuis achteraf. “Mijn monteurs constateerden geen lekke band waardoor ik weer de baan op ben gegaan. Het probleem bleef er echter wel, waardoor ik weer ben binnengekomen.” Uiteindelijk bleek een kapotte draagarm de oorzaak waardoor Henk Thuis geen punten kon scoren voor het kampioenschap.

De concurrent van Thuis om het kampioenschap, Jochen Habets met de Renault Mégane Trophy, moest vandaag achteraan starten omdat hij gisteren in een van de laatste ronden van de baan was gevlogen. In het begin van de race klom hij ver op naar voren, en voor de pitstops lag hij zelfs al op de vijfde positie in zijn divisie. Voor hem sloeg het noodlot echter ook toe, toen zijn Mégane vlam vatte bij de pitstop. De brand werd snel geblust, maar de wagen kon niet verder rijden. Een zware dobber voor Habets, die zich dit weekend op Spa Francorchamps waarschijnlijk heel anders had voorgesteld.

dscspa_danny_1
Met een grote rookpluim nam de Kroymans Corvette afscheid van de race

dscspa_danny_2
En dus stond Danny van Dongen met lege handen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet