DTM

DTM: Di Resta wint voor Scheider, keurige race Albers


480_start_barcelona2

480_start_barcelona


Bij de start van de wedstrijd was er al sprake van een voortijdige beslissing: pole-sitter Bernd Schneider kwam slecht weg en sloot als derde achter Timo Scheider en Paul di Resta weer aan. Dat er sprake was van een cadeautje aan zijn Schotse teamgenoot, die in tegenstelling tot Schneider nog wel volop titelkansen heeft, bestreed Schneider naderhand met kracht: “Zeer beslist niet. Ik kwam gewoon slecht weg, dat was alles.” Terwijl Schneider op de derde plaats rondenlang volop werk had om zich de hevig aandringende Martin Tomczyk van het lijf te houden, konden Scheider en Di Resta aan kop van het veld enigszins wegrijden. Beide kwamen al vroeg naar binnen voor hun eerste verplichte pitstop en in de 19e ronde slaagde Di Resta na enkele vruchteloze aanvallen erin om Scheider van de eerste plaats te verdringen. Vervolgens bleef hij Scheider de hele race voor en reed zo zijn tweede zege van het jaar naar huis. “Gisteren in de kwalificatie ging het niet zo goed, maar vandaag verliep het perfect”, aldus Di Resta, die zijn aspiraties op de kampioenstitel in de DTM nog geenszins opgegeven heeft. “In de laatste twee races zijn er nog twintig punten te vergeven en die wil ik!”

Timo Scheider erkende na afloop ruiterlijk: “Paul heeft verdiend gewonnen, hij was vandaag gewoon de snelste. Maar kampioen wordt uiteindelijk degene die de meeste punten heeft, en voorlopig sta ik nog ruimschoots voor.” Scheiders voordeel: hij hield het verlies ten opzichte van Di Resta beperkt tot twee punten en zorgde er bovendien voor, dat alle 2008-Audi’s voor de volgende race in Le Mans vijf kilo lichter mogen worden, terwijl de 2008-Mercedessen na de zege van Di Resta in Frankrijk vijf kilo extra mee moeten nemen. Die tien kilo verschil zouden Scheider in Le Mans wel eens heel goed van pas kunnen komen…

Achter routinier Bernd Schneider en Martin Tomczyk, die als vierde over de eindstreep kwam, ontstond er in de laatste ronde een heftig duel tussen titelverdediger Mattias Ekström (Audi) en Mercedes-rijder Jamie Green om de vijfde plaats. Ekström, die na een niet geheel optimaal verlopen kwalificatie slechts als zesde startte, volgde een andere strategie dan alle andere rijders: hij bleef extreem lang buiten voordat hij zijn eerste pitstop maakte en stelde ook de tweede stop zo lang mogelijk uit. Veel leverde dat hem allemaal niet op, want na zijn tweede stop kwam hij als zesde achter Green en voor Rockenfeller weer de baan op. In de slotronde ging het echter mis: eerst reden Ekström en Green in de eerste bocht al tegen elkaar aan, waarvoor de Zweed naderhand een “drive-through” kreeg opgelegd, die vervolgens werd omgezet in een tijdstraf van 50 seconden. Later in dezelfde ronde raakten ze elkaar nog een paar maal, waarop een dreigende waarschuwing van de wedstrijdleiding op de monitoren verscheen: “DTM: Drivers of car #1 + #5 may not leave the circuit”. Daar komt dus ongetwijfeld later vanavond nog een vervolg op.

Door de tijdstraf van 50 seconden viel Ekström in de rangschikking terug van de vijfde naar de negende plaats. Mike Rockenfeller profiteerde en erfde de vijfde positie, waarmee hij voor zijn merkgenoot Alexandre Prémat de best geklasseerde rijder met een “Jahreswagen” was. Jamie Green werd ondanks een kapotte wielophanging als gevolg van de laatste aanrijding met Ekström nog zevende, één plek voor Ralf Schumacher, die voor de tweede maal dit seizoen een punt scoorde.

480_albers

Christijan Albers reed een keurige wedstrijd, waarin hij zich zelfs een tijdlang prima in de top tien wist te handhaven. Hij streed lange tijd met Markus Winkelhock, die hij in de uitslag uiteindelijk achter zich liet, nadat de Duitser een “drive through” kreeg vanwege het veroorzaken van een aanrijding met Gary Paffett. Later in de race knokte Albers met Oliver Jarvis, maar moest de Brit uiteindelijk toch voor zich dulden. Waarom Jarvis na een aanrijding met Paffett geen “drive through” opgelegd kreeg, waardoor Albers toch weer tiende geweest zou zijn, is een van de vele vraagtekens die beslissingen van een wedstrijdleiding nu eenmaal oproepen, en zeker in de DTM.

Uitslag:
1. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 58 r. in 1.07.42,884 (gem. 152,994 km/u)
2. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, op 4,531
3. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 11,751
4. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, op 15,785
5. Mike Rockenfeller (Dui), Audi A4 DTM, op 35,613
6. Alexandre Prémat (Fra), Audi A4 DTM, op 35,715
7. Jamie Green (GBr), AMG Merceces C-Klasse, op 36,504
8. Ralf Schumacher (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 1.05,969
11. Christijan Albers (Ned), Audi A4 DTM, op 1 ronde
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet