Alfa 156 Challenge 1999-2001

Hectische taferelen tijdens Alfa 156 Challenge op Spa

Met een tussenpose van nauwelijks een week traden de deelnemers aan de Pearle Alfa 156 Challenge aan voor hun tweede race in Spa-Francorchamps. Voorafgaande aan het gevecht over 8 raceronden op de vermaarde racepiste in de Ardennen stonden er twee trainingen gepland. Daarin werden de messen geslepen. Steeds duidelijker wordt dat met name de grote teams de strijd aan de kop momenteel bepalen. Inmiddels worden er op basis van de reglementen gezocht naar opties in de preparatie en bouw van de auto. Dit keer werd er door een team geexperimenteerd met het verwijderen van een binnenschild achter het deurpaneel. Andere wijzigingen betroffen een verandering aan het stoelframe. Kortom, er werd door de technische commissie met meer dan normale belangstelling naar de auto's gekeken.

Tekst: Jakob Dekker
Foto's: Willem J. Staat


Top 10
Maar, ook de rijders letten goed op elkaar. In de eerste training bleek het Illy Team de zaken het beste voor elkaar te hebben. Frank Kerseboom en Gaby Uljee voerden de trainingslijst aan. Kort daarachter de eerste auto's van het concurrende VersaTel/Rialto Racing Team. Op zaterdag stond de tweede training gepland en die tijdsprong bood de teams een extra mogelijkheid de wagens nog verder te preparen. Dat resulteerde in een pole position voor Frank Kerseboom, die daarin terzijde wordt gestaan door teamgenote Gaby Uljee. Verrassend was de derde plaats van Michiel Smits die daarmee de belangen van het VersaTel team veiligstelde. In de rug kreeg hij dekking van Marcel van Vliet en Berend Gesman. Peter Gerhards, Ferry Duivenvoorde en teamgenoot Bertil Hoffman, alsmede Roeland Voerman en Thomas Bangma. Daarmee was de top 10 compleet.

Rijden voor de hobby
Rob Andriessen was er op dat moment niet meer bij. Deze gentleman-driver liep tegen een forse schade op tijdens de training op zaterdag. En hoewel hij precies wist hoe te handelen ging het op het moment supreme toch fout. De Alfa raakte tijdens een meervoudige buiteling flink beschadigd. Andriessen kon achteraf alles zonder noemenswaardig letsel na-vertellen.
Aanvankelijk overwoog hij direct te stoppen, maar inmiddels heeft hij deze overweging in beraad genomen. Andriessen is een van die coureurs in de Challenge die het rijden als een hobby zien.
Mensen die het rijden in de klasse duidelijk anders benaderen dan de mannen in de Top 10. Terecht vragen ook deze mensen aandacht voor hun prestaties. Temeer daar zij, wat verder in het veld, vaak de meest enerverende gevechten met elkaar hebben.

Lachende derde
De Pearle Alfa 156 Challenge stond overigens als laatste klasse op het racemenu van deze drukbezochte zonnige zondag. Toch hadden de 'blijvers' er geen spijt van. Direct na de start, ga je in Spa eerst de berg af, om vervolgens tegen Eau Rouge weer naar boven te klimmen. Daar deden zich direct de eerste schermutselingen voor. Thomas Bangma moest alle zeilen bijzetten om zijn gele bolide weer in het rechte spoor te krijgen. Nadat de stof was opgetrokken bleek alleen Pauline Borrius Broek niet meer verder te kunnen. Zij stond muurvast in het grint. De race was goed op gang en in de tweede ronde voerde Marcel van Vliet het veld aan, voor het Illy team met Frank Kerseboom en Gaby Uljee. In die strijd kende Van Vliet op enig moment een versnellingsbakprobleem, waardoor Kerseboom de leiding weer overnam. Deze situatie bleef onveranderd, tot het moment dat de busstop-chicane' zich aandiende. Of er voldoende ruimte was of niet zal nooit helemaal vastgesteld worden. Zeker is dat de beide wagens elkaar raakten en Gaby Uljee, als de lachende derde passeerde, en de race op haar naam schreef. Marcel van Vliet werd tweede en Frank Kerseboom derde.

Wie sloeg als eerste ?
Een uitslag waar achteraf nog wel even over werd nagekaart. Sterker nog de situatie werd aan de Belgische Sportcommissarissen voorgelegd, maar deze verwezen de zaak vervolgens door naar de Nederlandse collega's. Dat gold ook voor de situatie rond Bertil Hoffman en Roger Ciapponi. Zij raakten in de vierde ronden met elkaar in botsing. De schade daarbij was aanzienlijk.

race2_knokken1

race2_knokken2

Iets wat vervolgens gebeurde, was dat beide rijders met elkaar tot een handgemeen kwamen aan de rand van de racepiste. Een gevaarlijke situatie, waaraan de daar geposteerde officials niet ale teveel konden doen. Punt was wel dat de ernst van dit soort incidenten vraagt om besef. Er zal nagedacht moeten worden hoe deze zaken in de toekomst voorkomen kunnen worden. Aangezien dit de sport en de klasse absoluut niet ten goede komt en bij verergering tot ernstige gevolgen kan leiden. Ook hier mochten de rijders zich verantwoorden bij de Sport commissarissen. En ook hier zal in Nederland een beslissing genomen moeten worden. Wie sloeg eerst, wat ging er aan vooraf et cetra

Zondaars
Overigens viel er in deze race meer schade te betreuren. Schade die voor de Pinksterraces, dan wordt de volgende race om de Pearle Alfa 156 Challenge verreden, gerepareerd moeten zijn. Verder valt te hopen, dat de zondaars van deze keer door de een of andere maatregel of toespraak ook weer op het juiste pad worden gebracht. De Pearle Alfa 156 Challenge verdient het niet om op deze manier verder te moeten.

Uitslag:
1. Gaby Uljee 8 ronden in 23.36.491;
2. Marcel van Vliet op 01.584;
3. Frank Kerseboom op 05.923;
4. Berend Gesman op 06.483
5. Peter Gerhards op 07.144.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet