GT

FIA GT: Overwinning voor Wendlinger en Sharp in Brno

480_wendlinger_actie

Jetalliance Racing, met aan het stuur Karl Wendlinger en Ryan Sharp, pakte hun derde overwinning dit seizoen. De nummer 33 Aston Martin DBR9 passeerde de finishvlag met acht seconden voorsprong op het duo Mike Hezemans en Fabrizio Gollin (Corvette C6.R). In GT2 vergrootte Vilander en Bruni hun voorsprong in het kampioenschap door hun vierde winst dit jaar. Tweede werden de nieuwkomers van K plus K Motorsport. Jiri Janak en Tim Bergmeister reden de Porsche naar de hun eerste podiumplaats. De derde plaats ging naar BMS Scuderia Italia (Ferrari 430 GT2) van Paolo Ruberti en Matteo Malucelli. Die daarmee hun tweede plaats in het GT 2 kampioenschap versterkten.


Tekst: PR
Foto's: FIAGT.com


480_bruni_actie

Wendlinger pakte vanaf pole position de beste start, maar achter hem ging het in de vierde bocht helemaal mis. Als een kettingbotsing reden er vier wagen op elkaar in. De nr 10 Gigawave Aston Martin, de nr 13 RBImmo Saleen S7R, de nr 4 PK Carsport Saleen S7R en de poleman uit de GT2 CR Scuderia Ferrari 430. De nummer 6 Corvette met Mike Hezemans achter het stuur was ook beschadigd en moest de pits opzoeken voor de nodige reparaties.

480_start_brno

“ Mijn start was ok. Ik verloor één plaatsje aan Müller, viel terug naar de vierde stek maar maakte me geen zorgen, de wagen voelde goed aan ” aldus Anthony Kumpen. “ Vier bochten later wil diezelfde Müller voorbij Mike Hezemans, het lukt hem niet. Beide wagens komen met elkaar in contact en gaan van de baan. Ik schuif op naar de tweede plaats tot Mike Hezemans van de ene kant van de weg naar de andere schuift en mijn voorwiel raakt. Einde verhaal, vreselijk jammer. Mike Hezemans kan er niets aan doen, hij werd zelf van de baan geduwd door een overijverige Müller. ”

480_hezemans_actie

Xavier Maassen scoort opnieuw een podium
Xavier Maassen: “Ik was goed weg, maar meteen na de start tikte een andere GT1 me aan, blijkbaar zijn sommige collega’s echt wat te ‘heet’... Ik verloor twee plaatsen, die ik later tijdens de openingsronde weer kon goed maken. Vervolgens heb ik ronde na ronde de achterstand op de top-3 verkleind. Ik heb goed vijf seconden van mijn achterstand afgereden, wat op dit niveau een prestatie is.

480_maassen

Na een stint van bijna een uur heb ik dan als vierde het stuur aan Christophe overgegeven.” Het team liet Bouchut ook een uur rijden en Maassen moest dus terug de piste op, gezien de verplichte twee wissels, met nog ... één ronde voor de boeg. “Dat was verschrikkelijk, ik kwam koud weer de baan op met twee andere Corvette C6.R in mijn spiegels. Ik heb tot mijn grote ergernis één concurrent (Hezemans-red.) moeten laten passeren, terwijl ik de andere kon afhouden en de derde plaats veilig stellen. Op dat ene moment na hebben we een zeer sterk weekend afgewerkt, met een prachtig podium als resultaat. Dit belooft voor de races in Nogaro en vooral in Zolder over goed een maand!”

480_podium

Uitslag race:
1. GT1 - Wendlinger/Sharp (Jetalliance Racing) Aston Martin DBR9 in 2u00:19.212
2. GT1 - Hezemans/Gollin (Phoenix Racing) Corvette C6.R + 8.207
3. GT1 - Bouchut/Maassen (SRT) Corvette C6.R + 8.590
4. GT1 - Deletraz/Fassler (Phoenix Racing) Corvette C6.R + 8.856
5. GT1 - Muller/Lichtner-Hoyer (Jetalliance Racing) Aston Martin DBR9 + 50.485
6. GT1 - Bartels/Bertolini (Vitaphone Racing) Maserati MC12 + 1:01.559
7. GT1 - Ramos/Negrao (Vitaphone Racing) Maserati MC12 + 1:36.948
8. GT1 - Tuero/Basso (ACA Argentina) Ferrari 550 Maranello + 1 ronde

480_bruni_podium

9. Winnaars GT2 - Vilander/Bruni (AF Corse) Ferrari 430 + 2 ronden
10. GT2 - Janak/Bergmeister (K + K Motorsport) Porsche 997 RSR + 2 ronden
11. GT2 - Malucelli/Ruberti (BMS Scuderia Italia) Ferrari 430 + 3 ronden
12. GT2 - Biagi/Montanari (AF Corse) Ferrari 430 + 3 ronden
13. GT2 - Forsten/Palttala (Prospeed Competition) Porsche 997 RSR + 3 ronden
14. GT2 - Russo/Companc (Advanced Engineering) Ferrari 430 + 3 ronden
15. GT2 - Moser/Del Monte (Kessel Racing) Ferrari 430 + 3 ronden
20. G2 - Leinders/Kuppens (Belgian Racing) Gillet Vertigo + 4 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet