V8 Supercars

V8 Supercars: Tander/Skaife winnen met Holden op Philip Island

De combinatie Garth Tander/Mark Skaife heeft met een Holden Commodore de L&H 500 op het Australische Philip Island gewonnen. De L&H 500 is eigenlijk een opwarmer voor de beroemde Bathurst 500 die volgende maand plaatsvindt. In de kwalificatiewedstrijden ging de zege naar de Holden Commodore VE van Rick Kelly en de Jamie Whincup’s Ford Falcon BF.

Tekst Willem J. Staat
Fotos Holden Motorsport
Ford Australia

toll_holden_pi
Prachtige lange-afstandszege voor Holden op Philip Island. Een goede voorbereiding
voor Bathurst volgende maand.

Zeges voor Kelly en Whincup
In de eerste wedstrijd ging de zege naar de Holden van Rick Kelly omdat de Ford-coureur Lowndes om strategische redenen een pitstop maakten waardoor hun teamgenoten Jamie Whincup en Steven Richards aan de tweede wedstrijd konden deelnemen. De tweede wedstrijd leverde een drievoudige Ford-zege op met Jamie Whincup als winnaar. De Ford-coureurs Jamie Whincup en Will Davision gaven elkaar dan ook geen duimbreed toe en gingen met een verschil van 0,2103 seconden over de streep. Merkgenoot James Courtney kon de Holden Commodore van Russell Ingall nog net van zich afhouden. Ingall: “Ik dacht dat ik die Courtney voorbij was, maar hij was bijzonder snel en blokte me af. En volgens het reglement mag dat eigenlijk niet en de sportcommissarissen ondernamen eigenlijk niets.”

Zege voor Tander/Skaife
De combinatie Garth Tander/Mark Skaife scoorde voor het Toll HRT Team een prachtige zege in de L&H 500 op Philip Island. De Toll HRT Holden Commodore startte vanuit tiende positie en viel zelfs met één ronde achterstand naar de veertiende plek terug. Plotseling veranderende weersomstandigheden en een aantal safety-car fases speelden Tander/Skaife danig in de kaart. Toen er in de 67e ronde geneutraliseerd werd besloot Skaife tot de 73e ronde buiten te blijven. Teamgenoot Tander nam de HRT Holden Commodore op regenbanden over.

mark_skaife_200
V8 Supercar-recordhouder Mark Skaife heeft nu 40 zeges
op zijn naam staan maar is nog niet zo legendarisch
als de 2 jaar geleden overleden Peter Brock.

Met nog amper 20 ronden te gaan liep de Holden Commodore VE snel op de leidende Ford Falcon BF van de combinatie Lowndes/Whincup in. Een crash van Andrew Jones in de 83e ronde veroorzaakte wederom een neutralisatie. Garth Tander maakte van die gelegenheid gebruik om terug naar slicks te wisselen. Na de herstart omstreeks 100e ronde zat Tander in het kielzog van de Falcon en twee ronden later kon Whincup de druk niet weerstaan en verremde zich. Het bracht de Holden Commodore VE aan de leiding en Tander zou die dan ook niet meer afstaan. Jamie Whincup was zwaar teleurgesteld maar kon alleen zichzelf maar een verwijt maken. Will Davison en Steven Johnson eindigden met hun Ford Falcon BF als derde. Voor Garth Tander was het zijn derde overwinning dit seizoen en voor Mark Skaife de 40E. Een absoluut record De legendarische Peter Brock kwam in zijn illustere carrière op 37 V8 Supercar-overwinningen waarvan 9 op Bathurst. Mark Skaife haalde in 21 starts 5 overwinningen en behaalde de laatste zege op Bathurst met Todd Kelly in 2005.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet