Sportscars

Sportscars: Audi grote winnaar, Peugeot grote verliezer op Silverstone

480_audi_finish

Peugeot is de grote verliezer, Audi is de grote winnaar van de laatste race van de Le Mans Series 2008, de “Autosport 1000 Kilometres of Silverstone”. Audi-rijders Rinaldo Capello en Allan McNish wonnen de race, teamgenoten Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat hadden aan de vierde plaats genoeg om zich kampioen te mogen noemen in de LMP1-klasse. Voor Peugeot rest alleen nog de merkentitel. Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur zegevierde voor de vierde keer dit seizoen in de LMP2-klasse, terwijl Peter Kox met teamgenoot Roman Rusinov als tweede eindigde in de GT1-categorie.

Tekst: René de Boer
Foto's: Frits van Eldik en LMS

Peugeot, dat de eerste vier LMS-races van dit seizoen had gewonnen, maakte grote kans op de rijderstitel in de LMP1-klasse, maar de kansen verdwenen als sneeuw voor de zon toen eerst Nicolas Minassian hard van de baan raakte bij het inhalen van een GT2-Porsche en na de herstart na de safety-car-fase Stéphane Sarrazin in botsing kwam met één van de Audi’s. Zo leken de beide Audi-junioren Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat op rozen te zitten, maar ook zij kregen de titel bepaald niet cadeau. In de 173e ronde kwam Alexandre Prémat de pitstraat in en de Audi met startnummer 2 werd de pitbox in gerold, waar een probleem met de achterwielophanging werd gerepareerd. Het team verloor daarbij vier ronden en viel terug naar de vierde plaats, maar dat was genoeg om de rijderstitel veilig te stellen.

In de 174e ronde raakte Michael Vergers in Chapel hard van de baan. “De wiellager van het linker achterwiel was afgebroken en daarop brak het wiel af”, meldde hij naderhand. “Op dat punt rijden we normaal 260, dus je kunt je voorstellen dat het een flinke schuiver was. Maar het was de hele race al moeilijk voor ons. Na de spin van Fernando in de eerste ronde waren we al ver teruggevallen.”

480_podium_jos

Zege voor Verstappen-Van Merksteijn in LMP2
In de LMP2-klasse ging de overwinning zoals te verwachten viel naar Jos Verstappen en Peter van Merksteijn, die een nagenoeg foutloze race reden. Het enige tijdverlies, zij het minimaal, ontstond in de vorm van een “stop-and-go-penalty” van één seconde die werd opgelegd omdat het team in de startopstelling een externe accu gebruikt zou hebben om de motor te starten.

480_jos_actie_6695

“We hebben die accu helemaal niet gebruikt, hadden hem alleen maar voor de zekerheid op de auto staan, maar we moeten deze beslissing accepteren”, zei teammanager Frans Verschuur. Het was slechts een minimaal smetje op het blazoen van het team, dat dit seizoen een prachtige prestatie heeft geleverd.

Ook succes was er voor Horag Racing, het Zwitserse team dat met Fredy Lienhard, Didier Theys en Jan Lammers als tweede eindigde. Fredy Lienhard maakte op zijn 61e verjaardag bekend dat hij vandaag een punt zet achter zijn loopbaan in de autosport, maar blijft wel als sponsor bij het team betrokken en zal zijn Porsche RS Spyder ook volgend jaar beschikbaar stellen. Jan Lammers was tevreden: “Ik ken Fredy al heel wat jaren en ben blij dat hij me dit seizoen de kans gegeven heeft om met zijn auto te rijden.”

Podiumplaats voor Kox in GT1, rijder boos over rijstijl LMP1-coureurs
In de GT1-klasse ging de overwinning naar de Modena-Aston Martin van Antonio Garcia en Tomas Enge, voor Peter Kox en Roman Rusinov in de Lamborghini. “We wisten dat we na de pole-position van gisteren problemen zouden hebben om het tempo de hele race vast te houden”, erkende Kox, die zich uitermate negatief uitsprak over het rijgedrag van sommige LMP1-rijders. “Met name Allan McNish, die gewoon onze hele race verpest heeft. Ik heb er geen andere woorden voor. Ik zeg niet dat we anders gewonnen hadden, maar we zijn door hem wel het contact met de leiders kwijtgeraakt. Zoals sommige van die LMP1-jongens rijden, dat gaat helemaal nergens over”, fulmineerde Kox. Goueslard en Moreau eindigden met de Alphand-Corvette als derde en stelden daarmee de GT1-titel veilig.

In de GT2-klasse ging de overwinning naar Rob Bell en Jaime Melo in de Virgo-Ferrari. Bell mag zich daarmee evenals vorig jaar kampioen noemen. Tom Coronel, Ralf Kelleners en Alexei Vasiliev eindigden met de Spyker C8 Laviolette als vierde in de klasse.

480_audi_podium

Uitslag:
1. Capello-McNish (Ita-GBr), Audi R10 TDI, 195 r. in 5.40.24,862 (gem. 176,696 km/u)
2. Mücke-Charouz (Dui-Tsj), Lola-Aston Martin, op 2 ronden
3. Dumas-Boullion (Fra), Pescarolo-Judd, op 4 ronden
5. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 4 ronden (1e LMP2)
9. Lienhard-Theys-Lammers (Zwi-Bel-Ned), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (2e LMP2)
20. Garcia-Enge (Spa-Tsj), Aston Martin DBR9, op 17 ronden (1e GT1)
21. Rusinov-Kox (Rus-Ned), Lamborghini Murcielago, op 18 ronden (2e GT1)
26. Bell-Melo (GBr-Bra), Ferrari F430, op 23 ronden (1e GT2)
29. Tom Coronel-Kelleners-Vasiliev (Ned-Dui-Rus), Spyker C8 Laviolette, op 27 ronden (4e GT2)




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet