Diversen

Div: Remmo Niezen verrast driftend Europa met mooie prestaties


240_remmo_blij
Vorig jaar won Remmo Niezen zowat alles wat er in Europa te winnen viel. Zowel in de Benelux (bij de Xtreme Drift) als in Duitsland (bij de IDC) werd hij kampioen. Maar voor het absolute topniveau had zijn opvallend oranje gespoten BMW E30 M3 toch iets te weinig vermogen aan boord met ‘slechts’ 300 pk. Dit jaar verscheen Remmo dan ook met een geheel nieuw opgebouwde E30 aan de start, vanwege de racehistorie, het lage gewicht, en toch ook omdat hij zo gek van dit type BMW is.

400 pk
De 1.8 motor maakte dan wel plaats voor een heuse 4.4 liter V8 van hetzelfde merk, maar dan met 400 pk, en met 600 Nm vooral heel veel koppel meer! Het was een gewaagd plan, omdat de concurrenten met enorme, veel modernere Japanse kanonnen rijden met vaak wel anderhalf keer zoveel pk’s als waar Remmo over kan beschikken. Toch nam hij het afgelopen weekend op het circuit van Silverstone op tegen die – schijnbaar onoverwinnelijke - Engelsen. En hoe!

Eerste plaats
De verwachtingen waren niet al te hoog gespannen. Toch oordeelde een speciaal uit Japan overgevlogen jury, dat Remmo tijdens de kwalificatie op zaterdag de mooiste lijnen, de grootste drifthoek en de hoogste snelheid had getoond, wat dus resulteerde in een eerste plaats. Inmiddels wist dus iedereen, wie deze Hollander was die met zijn kleiner ogende BMW het tegen die enorme Skyline’s op durfde te nemen.

Twee starts
Zo’n driftwedstrijd wordt met twee coureurs tegelijk op de baan uitgevochten. Er zijn steeds twee starts, waarbij elk van de kemphanen één keer op kop moet vertrekken. Inhalen mag niet, en kan trouwens ook niet, maar aanvallend en agressief rijden (de tegenstander zo intimiderend mogelijk op de huid zitten zonder hem te raken) wordt vorstelijk beloond. Voor Remmo mondde dat uit in een tweede plaats, maar daarmee was hij niet eens helemáál tevreden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet