Algemeen

Dragracing: Hogere machten?

ef_tf_kop

Andy Carter, Ulf Leanders, Peter Schöfer, Jimmy Alund en Mikael Lindahl zijn de nieuwe FIA Europese kampioenen dragracing. In vier van de vijf klassen had echter een andere naam kunnen worden ingevuld als de European Finals op Santa Pod tot en met de finales waren afgerond. Na een regenbui op zondagavond besloot de organisatie de baan niet meer droog te maken en het restant van de wedstrijd af te blazen. Grootste slachtoffers waren Lex Joon, Leif Andreasson, Richard Sundblom en Robert Joosten die daarmee een reële kans op de titel letterlijk in het water zagen vallen.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Regen was het hele weekend van de European Finals de grote spelbreker. Van donderdag tot en met zaterdag regende het zo hard dat er geen auto of motor op de baan verscheen en delen van de pits onder water kwamen te staan.

ef_regen_ammann 

Het water rond de auto van de Zwitserse Pro Mod-rijder Rolf Ammann werd al snel omgedoopt tot Lake Ammann 

Met het niet kunnen verrijden van de vier kwalificatieruns besloot de organisatie over te schakelen op een noodprogramma, waarbij op zondag eerst één kwalificatierun moest worden verreden gevolgd door een volledig eliminatieschema. Daarmee moesten de Pro Mods vijf keer in de baan verschijnen en alle andere klassen vier keer. Met de voorspelde buien, het gegeven dat men vanwege het droogmaken van de baan pas om 12.30 uur met het programma kon starten en dit voor 21.00 uur moest zijn afgerond een bijna onmogelijke opgave. Men kon zien aankomen dat de wedstrijd niet tot en met de finales zou worden afgemaakt. De geopperde en in de reglementen opgenomen mogelijkheid om zonder kwalificatie direct over te gaan tot de eliminaties, waarbij de eerste acht respectievelijk zestien uit het kampioenschap direct tegen elkaar uitkomen werd van tafel geveegd. Deze laatste optie had als voordeel dat er enige speling in het programma zou komen en de titelfavorieten niet in een ‘lucky shot qualifying’ hun kansen zouden verspelen. Tevens zou de top vier van het kampioenschap elkaar pas in de halve finale treffen waardoor de spanning tot het eind bewaard bleef. De voorkeur van de organisatie kwam voor ‘local Top Fuel hero’ Andy Carter wel erg gunstig uit omdat hij met de kwalificatiepunten een extra mogelijkheid kreeg om Lex Joon in de titelstrijd te achterhalen.

ef_regen_camping

Ook de bezoekers met een campingplaats hadden het zwaar
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet