IndyCar

IRL: Ganassi Racing monteerde transponder verkeerd bij Scott Dixon

Het team van Chip Ganassi heeft tijdens de laatste IRL-wedstrijd op Chicagoland de transponder van Scott Dixon’s bolide verkeerd gemonteerd. De IRL kwam gisteravond met deze mededeling naar buiten.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s IRL/Honda

de_orignele_finishfoto

Nogmaals het overtuigende bewijs dat Castroneves met een miniem verschil wint.

Verkeerd gemonteerde transponder zorgde voor verwarring
Een verkeerd gemonteerde transponder in de auto van de nieuw IRL kampioen Scott Dixon zorgde bij een zeer close finish voor behoorlijk wat verwarring. De elektronische tijdregistratie gaf in eerste instantie aan dat Scott Dixon de wedstrijd op Chicagoland gewonnen had. Nadat officials de foto’s bestudeerd hadden was het duidelijk dat Helio Castroneves met een verschil van 0.0033 seconden de wedstrijd op zijn naam geschreven had.

IRL tijdwaarnemer John Koskey: “De verkeerd geïnstalleerde transponder beïnvloedde duidelijk de data die wij van Dixon’s auto ontvingen. Met het signaal in de verkeerde richting was het erg moeilijk voor de antennes om het juiste signaal op te vangen.”

dixon_manning
De auto van Scott Dixon reed met een verkeerd geplaatste transponder die achteraf
voor verwarring zorgde.

De IRL tijdwaarneming wordt ondersteund door een highspeed camera die elke 10.000e van een seconde registreert. Na de race vertelde de man die hiervoor verantwoordelijk is dat Castroneves duidelijk eerder over de finish ging. Nadat Brian Barnhart van de IRL de foto’s bestudeerd had was het duidelijk dat Castroneves gewonnen had. Inmiddels had men de auto van Dixon al richting “Winner’s Circle” geduwd…….

Brian Barnhart: ‘Wij hebben sinds 2001 honderdduizenden dollars in dit systeem geïnvesteerd om er voor te zorgen dat onze tijdwaarneming efficiënt en nauwkeurig voor onze officials werkt en dat zij in situaties als deze over exact de juiste informatie beschikken.”

Voor de autosport is het het enige tijdwaarnemingsysteem ter wereld dat een tienduizendste van een seconde kan registreren. Brian Barnhart: “De highspeed camera’s worden gebruikt om de volgorde van binnenkomst nauwkeurig te bestuderen. Je hebt natuurlijk niet altijd een close-finish voor de overwinning, maar het komt vaak genoeg voor dat er in het middenveld meerdere auto’s tegelijk over de streep gaan.”

podium_chicagoland
Wat podiumprocedures betreft is men in de IRL doortastender dan in de F1.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet