WTCC

WTCC : Veel schade, rode vlaggen tijdens de trainingen



Coronel snel
De Nederlander Tom Coronel leek aanvankelijk de snelste Privateer. Hij klokte zijn beste tijd in de eerste vrije training en was daarmee de elfde rijder van het hele stel. Maar in de tweede vrije training werd de Nederlander in de slotfase voorbij gestoken door zijn Mexicaanse teamgenoot Carlos Mastretta. Hij deed dat ook gelijk heel overtuigend met een tijd van 1.:32:342.

Schade Gene
Tijdens de kwalificatie was er ook weer het nodige te doen. Zeker toen het na een tiental minuten wat begon te regenen was het nog meer dan daarvoor zaak om op de ideale lijn te volgen. Jordi Gene deed dat maar lanceerde zijn SEAT Toledo via een van de Alfa’s (Tarquini) naar een flink pak schade en luidde een volgende rode vlag situatie in.

Alfa lang snel
Het waren overigens de Alfa’s die tijdens de vrije trainingen de snelste tijden realiseerden. Giovanardi bleek met 1:31:081 de snelste deelnemer. En verbeterde dat ook nog eens tijdens de beginfase van de officiële tijdtraining baar 1:30:149. Opmerkelijk was het snelle optreden van Honda-rijder Colciago. De Accord van het Italiaanse Jas-Team bleek in alle sessies zeer snel (1:29:830) en ging de strijd met de Alfa’s succesvol aan. Van die Alfa’s raakte James Thompson (op dat moment derde in de sessie) buiten gevecht in het kombocht-gedeelte van de baan. De Schot begaf zich na het uitvallen lopend over de baan naar een nooduitgang. Daarbij liep hij echter wel over de racepiste en dat luidde de volgende code rood in. Alle auto’s gingen weer naar de pits om daar de afstellingen nogmaals aan te passen.

Terting snel
Op het door het beton grijs geworden asfalt resteerden nadien nog 12 minuten, terwijl de donkere wolken zich boven het circuit samenpakten. Beste rijder uit het SEAT-kamp was op dat moment Peter Terting met zijn vierde tijd. Na binnenkomst van de gestrande Thomson-Alfa werd de trainingssessie hervat.

Larini zorgt voor rood
Gabriele Tarquini was de eerste die de tijd van Colciago met succes aanviel, maar hij moest op een bepaald gedeelte van het gas af. Nicola Larini was daar met zijn Chevrolet Lacetti van de (gladde) baan gevlogen en gele vlaggen werden ter plaatse gezwaaid. Even later kwam zelfs de rode vlag weer uit de koker om de sessie wederom te staken. Coronel stond op dat moment dertiende, een plaats achter SEAT-kopman Rickard Rydell.

Nadat de Lacetti van Larini door de bergingstruck is binnengebracht volgden er nog 6 kwalificatieminuten. Iedereen deed nog een poging de tijd de verbeteren, maar Roberto Colciago viel niet meer te achterhalen. Ondanks zijn geweldige inspanning tijdens de training zal Colciago de race vanaf een elfde plaats starten. Hij is namelijk bestraft voor zijn eerdere ‘misdragingen’ tijdens de WTCC races en zal op de startgrid van deze race tien plaatsen teruggezet worden. Vandaar een Seat op pole.
En wel die van Peter Terting.

Naar aanleiding van het grote aantal rode vlaggen en de toch wel wat belabberde toestand van de racepiste, beloven de WTCC races in Mexico een verrassend verloop te krijgen. Je kunt immers nergens van de ideale lijn, omdat het daar spekglad is. En ook de weersomstandigheden laten zich niet sturen. Het wordt spannend en waarschijnlijk heel spectaculair.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet