BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Coronel McGregor Racing op weg naar de titel (lang)


480_start_786

480_start_791

480_start_795

Superstart
Bij de start op het kletsnatte Zolder kwam Tim Coronel uitstekend weg. Hij pakte vanaf de derde plek de leiding, gevolgd door Huisman en dan pas Bas Schothorst. Bas stelde al snel orde op zaken door de tweede plek van Huisman terug te pakken.

480_schothorst_0446

In de tweede ronde passeerde hij ook zijn teamgenoot en reed vervolgens tot aan de finishvlag op kop.

480_schothorst_1032

Schothorst behield daarmee zijn unieke 100%-score: het was alweer zijn vijfde zege in de eerste race in vijf evenementen. Schothorst is dus nog altijd de enige coureur die aan het ‘Rad van Fortuin’ heeft gedraaid, de ‘beloning’ voor de rijder die de eerste manche op zijn naam schrijft.
Nadat hij door zijn teamgenoot was ingehaald, behield Tim Coronel de tweede plaats.

480_huisman_811

In de slotfase werd het nog spannend toen Duncan Huisman de aansluiting vond. Huisman zag echter geen kans om zijn tegenstander te passeren.

480_coronel_0943

Teveel wielspin
“Ik vertrok met teveel wielspin. Ik stond bijna stil”, blikte Schothorst op zijn start terug. “Ik kon Duncan snel passeren, ik kon vervolgens de leiding overnemen nadat Tim even dwars was gegaan.”
Tim Coronel had het zijn teamgenoot niet echt moeilijk gemaakt. “Ik vormde een buffer tussen Bas en de rest.” Zijn start was formidabel. “Ik merkte bij het wegrijden voor de opwarmronde al dat er echt nul grip was. Daar heb ik mijn start op aangepast.”
In de slotfase stond hij onder druk van de aandringende Duncan Huisman. “Ik schakelde te heftig terug, waardoor de achterwiel blokkeerden. Daardoor kon Duncan aansluiten.”
Huisman merkte pas na de race dat hij bijna de hele race achter Coronel had gereden. “Ik dacht dat ik met Bas in gevecht was.” Hij kampte in de race met minder grip dan zijn voorliggers. “Het duurde twee ronden voor ik grip kreeg.”

480_huisman_0946

Huisman meende na de eerste race dat hij normaal gesproken geen kans meer maakte op de titel. “Ik ga voor de derde plek in de eindstand, misschien kan ik nog tweede worden.”
Jan Joris Verheul lag van start tot finish op de vierde plaats. “Ik had heel weinig grip. Ik kreeg de banden niet goed op temperatuur door een verkeerd gekozen bandenspanning.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet