Supercar Challenge

DSC: Chaotische race brengt Pastorelli toch overwinning

Er gebeurde veel vandaag tijdens de eerste race van de Dutch Supercar Challenge op de Rizla Racing Day, die dit weekend plaatsvindt op het Drentse TT-circuit van Assen. Door het afsnijden van bochten(19x!) en het te laat binnenkomen tijdens de pitstops werden er een record aantal van 25 drive through’s uitgedeeld, die het verloop van de race flink beïnvloedden. Nicky Pastorelli boekte uiteindelijk, ondanks twee drive through’s, de overwinning. Voor Pastorelli, die dit weekend zonder zijn vaste teamgenoot Meindert van Buuren rijdt, was het zijn eerste overwinning dit seizoen in de Dutch Supercar Challenge. In de GT-divisie wonnen dit seizoen in totaal al zeven verschillende bolides een race, wat de competitie binnen de klasse nog maar eens onderstreept. In de Supersport I-divisie won Jochen Habets de race na een boeiende strijd met onder andere Jeroen Reijntjens, Henk Thuis en René Wijnen.

Tekst: www.supercarchallenge.nl

Bij de start wist Ardi van der Hoek zijn eerste positie ondanks aandringen van Martin Short knap te behouden. Achter de twee koplopers werd de ETEC-Viper van het duo de Graaff/Ribbens meteen onder zware druk gezet door Nicky Pastorelli, die met zijn V8Star ook een goede start had en de Viper dan ook snel voorbij ging. De van de vijfde positie vertrokken Berry van Elk moest één positie prijsgeven aan Corvette-coureur Peter Versluis.

Van der Hoek en Short konden elkaar goed volgen en wisten de eerste paar ronden van de race een klein gaatje te slaan naar achtervolger Pastorelli. Toch moest Short na ongeveer zeven ronden een gat laten vallen naar Van der Hoek en was het Pastorelli die dichterbij aan Short kon komen. In de elfde ronde wist Pastorelli in een snelle rechtse bocht een gaatje te vinden om Short in te halen, waarna Pastorelli koers kon gaan zetten naar koploper Van der Hoek.

De race verliep voor Short niet zoals hij vooraf gewenst had, want door gebrek aan wegligging kon hij niet meer dezelfde tijden noteren als aan het begin van de race. Equipe de Graaff/Ribbens bleef wel constant en zag de achterstand op Short steeds verder inlopen.

De pitstops verliepen voor sommige teams rommelig. Omdat Pastorelli, al dan niet expres, rechtdoor schoot bij de Ruskenhoek kreeg hij een drive through voor het afsnijden van de baan. Deze voldeed hij tijdens het pitstop window waardoor zijn echte pitstop te laat plaatsvond. Hiervoor kreeg hij nog een drive through die hem nog eens vijftien extra seconden kostten. Hierdoor kreeg Arjan van der Zwaan, die het stuur van de DTM Audi TTR had overgenomen van Ardi van der Hoek, weer de eerste plek in handen.

Toch kreeg Pastorelli de eerste plek weer in de schoot geworpen toen Arjan van der Zwaan hard rechtdoor schoot en met zijn bolide in de bandenstapel belandde. “Volgens Arjan bleef het gas hangen. We zullen dus moeten gaan onderzoeken hoe dit kon gebeuren”, aldus teammanager Olly Brinkmann na afloop.

De strijd om de tweede plaats was lang spannend. Omdat ook Martin Short een drive through had gehad voor het afsnijden van de Ruskenhoek en omdat Short veel resultaatseconden had door zijn goede resultaten in eerdere races viel hij ver terug. Het maakte de weg vrij voor de ETEC-Viper van de Graaff/Ribbens, de Porsche GT2 van René Snel en de Mosler MT900 van Berry van Elk. Zij mochten gaan uitmaken wie er achter Pastorelli op het podium kwamen.

Lang leek het erop dat het Van Elk zou zijn die de tweede plek ging opeisen. Vanaf de vierde plek wist hij René Snel te verschalken en ook de Viper van de Graaff/Ribbens kwam al snel in het visier van de Bredase coureur. Helaas mocht het echter niet zo zijn voor Van Elk. In zijn poging om de achterstand op de ETEC-Viper te verkleinen spinde Van Elk en belande hij met zijn Mosler in het grind. Hierdoor bleven de Graaff/Ribbens op de tweede plek en behaalde ook René Snel weer eens het podium.

Winnaar Pastorelli kon na de race zijn geluk niet op. “Het verliep chaotisch voor ons vandaag. Onze communicatie werkte soms niet waardoor ik te laat binnenkwam voor mijn pitstop en ik een extra drive through kreeg. Verder ging het eigenlijk wel erg lekker vandaag, het zou mooi zijn als we dat morgen kunnen herhalen!”

In de Supersport I-divisie werd de gehele race een felle strijd geleverd om de podiumplaatsen. Bij de start was het Danny van Dongen die met zijn Corvette C6 GT4 ‘Gravity Special’ goed weg was. Hij wist de eerste ronden een gat van een aantal seconden te slaan van zijn achtervolgers.

Dat waren er nogal wat, want achter Van Dongen vochten Henk Thuis met zijn Porsche 997 GT3, Jochen Habets met zijn Renault Mégane Trophy en Jeroen Reijntjens met de Opel Astra Silhouette een felle strijd uit. Het drietal gaf elkaar weinig toe, met rondetijden die slechts tienden van seconden van elkaar scheelden. Reijntjens leek de snelste van het drietal, en hem lukte het dan ook om na een paar ronden de Mégane Trophy van Habets in te halen. Reijntjens probeerde hierna om meteen Thuis in te halen, maar de Porsche-coureur bleek zoals al eerder dit seizoen een moeilijke tegenstander.

Het drietal bleef tot aan de pitstops vlak bij elkaar, waardoor de door de eerdere resultaten dit seizoen opgelopen strafseconden van grote invloed zouden gaan zijn. Dit was in het voordeel van Carlo Kuijer, die na de pitstops het stuur had overgenomen van Reijntjens en voor Thuis en Habets weer de baan op kwam. Op kop lag na de pitstops Rogier Kroymans, die het stuur van de Corvette had overgenomen van Danny van Dongen. De nog onervaren Kroymans, het is pas zijn eerste raceseizoen, kon echter niet dezelfde tijden noteren als Van Dongen en moest zijn eerste positie dan ook al vrij snel prijsgeven.

Kroymans was niet de enigste coureur in de kop van het veld die dit jaar nieuw is in de DSC. Ook Carlo Kuijer is dat, en bij hem begonnen de zenuwen ook toe te slaan toen achtervolger Habets in de spiegels van de Opel Astra Silhouette verscheen. In zijn poging om nog snellere rondetijden te noteren verremde Kuijer zich en kwam hij in het gras terecht. Hij beschadigde zijn Opel hierbij flink en kon zijn race niet meer vervolgen.

Het maakte de weg vrij voor Jochen Habets, die hierdoor onbedreigd naar de overwinning kon rijden. Het is alweer de derde overwinning voor Habets, en hij kan inmiddels een serieuze kandidaat voor het kampioenschap genoemd worden. Teamgenoot René Wijnen ging er met de tweede plek vandoor, ondanks de 25 strafseconden die Wijnen na de race kreeg omdat ook hij in één van de laatste ronden de Ruskenhoek afsneed. Henk Thuis werd derde, en behaalde hiermee alweer zijn zesde podium van dit seizoen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet