Formule 1

Formule1: Fiasco op Indy speedway

De GP van USA zal dit jaar de geschiedenis ingaan als het grootste fiasco in de Formule1. Grote oorzaak van dit verhaal is het Franse bandenmerk Michelin. De banden bleken niet bestand tegen de grote druk die de hoge snelheid met zich mee bracht. Het betekende dat slechts zes wagens van start gingen. Alle wagens deden wel een formatieronde, maar alleen Ferrari, Jordan en Minardi gingen van start. Daardoor pakte Schumacher zijn eerste overwinning van dit seizoen, werd Barrichello tweede, Monteiro derde en pakte Albers zijn punten op plaats vijf.

 Michelin
De grote oorzaak van het fiasco in USA, de band.

Tekst: Pieter de Boer, Foto's: PR

Het zit de organisatoren van de GP op Indianapolis niet mee. Sinds de race in 2000 weer op de kalender staat, doen ze er alles aan om veel publiek te trekken. De Formule 1 is in de USA niet bepaald populair en daar wilden Bernie Ecclestone en Indianapolis verandering in brengen. Het leek te lukken, want na de eerste race was het publiek uitzinnig. Echter al in 2002 gaat het mis wanneer Schumacher Barrichello op een zeer dubieuze manier ‘voorbij’ laat gaan bij het vallen van de vlag. De Braziliaan wint met een voorsprong van slechts 0.011 seconde, iets wat onterecht was nadat Michael Schumacher de volledige race gedomineerd had. Het publiek kan deze dankbetuiging van de kersverse wereldkampioen van dat jaar aan zijn teamgenoot niet bepaald waarderen en fluit het tweetal uit. Een daling in bezoekersaantal is het gevolg, wat de organisatie dit jaar zelfs heeft doen besluiten de Indy 500 en de GP van Indianapolis vlak achter elkaar te organiseren om mensen alvast op te warmen tijdens de Indy 500. Het lijkt te lukken, want een groot aantal bezoekers was al vanaf de vrijdag present op het circuit en iedereen was opnieuw laaiend enthousiast.

Het gaat echter vrijdag finaal fout wanneer Ralf Schumacher op een volgas-positie van de baan afschiet. De oorzaak bleek een geëxplodeerde band, iets wat kort daarvoor ook al bij Zonta voorgevallen was. De vrijdagrijder van Toyota kon echter wel zijn wagen naar de pits brengen. Ralf wordt voor de zekerheid gecheckt bij de circuitarts en daarna in het ziekenhuis. Hem wordt geadviseerd niet meer in actie te komen dit weekend, waardoor voor Zonta de weg vrij was om zijn rentree te maken als racecoureur. Hiermee leek de kous afgedaan te zijn.

Echter op zaterdagochtend werd langzaam duidelijk dat de problemen bij Michelin groter waren dan alleen de twee geëxplodeerde banden van Michelin. De eerste training komen alleen de zes bridgestone-wagens op de baan, terwijl Michelin een bulletin uitbrengt waarin ze de teams adviseren zo min mogelijk druk op de banden uit te oefenen. Een gevolg was dat de wagens ronde na ronde alleen uit de pit reden, een installatieronde deden en direct de pit weer indoken. Het grote probleem voor Michelin bleek de laatste bocht voor start/finish. Deze oval-bocht is volgas en de coureurs rijden daar dan ook al snel tegen de 350 kilometers per uur. De druk die dan op de band komt blijkt te groot te zijn en Michelin kan dan ook geen garanties geven voor een levensduur van een volledige race. Wel gaan de wagens de kwalificatie in, maar met de wetenschap dat dit tevens misschien hun laatste mandaad van het weekend zal zijn.

Wanneer Michelin aan het einde van de dag met een statement naar buiten komt blijkt hoe groot het probleem is. De garantie die Michelin over de banden kan geven blijkt slechts één te zijn voor tien ronden. Langer kan Michelin niet instaan voor de banden die het Franse merk heeft meegenomen en dus voor de veiligheid van de coureurs. De soap krijgt hiermee een vervolg die tot aan de start van de grote prijs zal duren.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet