Formule Renault 3.5

Formule Renault 3.5: Olivier Tielemans test voor Draco Racing


Overstap naar World Series
Morini kiest met de World Series voor een nieuwe raceklasse en verlaat als regerend kampioen het Superfund kampioenschap. "Het was geen moeilijke keuze, omdat ik hier al hard over nadenk sinds vorige zomer", aldus Morini. "Ik heb deze beslissing zorgvuldig overwogen, net als vele jaren geleden bij de overstap van de F3 naar de nieuwe Formule Opel Lotus en later nogmaals, toen we debuteerden in het F3000. Dit idee is naar boven gekomen tijdens een bijeenkomst met Aldo Breschia van het AFC team (vorig jaar nog actief in de Formule Renault V6). We hebben een project opgezet en ik ben er zeker van dat ons succes zal voortduren.”

Kweekvijver voor GP2-kampioenschap
De Renault World Series is ontstaan uit de Nissan World Series en het Formule Renault V6-kampioenschap. Beide series zijn samengevoegd tot één sterke serie, die een kweekvijver moet worden voor het GP2-kampioenschap. Renault heeft de bestaande Nissan World Serie-auto aangepast. Deze wordt voortgedreven door een Renault-versie van de Nissan-motor met een kracht van 420 PK.

Morini, een gerenommeerd talentenjager
Een keuze voor Draco Junior Team is een keuze voor succes én een keuze met perspectief voor de toekomst. Oprichter en teambaas Adriano Morini staat wereldwijd bekend als iemand met een scherp oog voor talent. Hij heeft aan de basis gestaan van de carrières van vele F1-coureurs onder wie Rubens Barrichello, Pedro Lamy, Ricardo Zonta en Felipe Massa. In 2004 heeft hij de Nederlander Nicky Pastorelli naar de Superfund Euro3000 titel geleid.

Over Olivier Tielemans
Olivier Tielemans start zijn racecarrière in de kart. Tussen 1991 en 1997 neemt hij meerdere malen met succes deel aan kartkampioenschappen in Nederland en België. Na zijn studie aan de International School of Maastricht is het jaar 2002 een eerste doorbraak in zijn carrière. Hij doet ervaring op in de Formule Ford, de Formule Renault 2000 en de Formule Renault Monza. Hij start het raceseizoen in de Formule Renault Monza en krijgt halverwege het jaar de kans een race voor het Europees kampioenschap Formule Renault 2000 te rijden. Zijn goede prestaties in 2002 vallen ook op bij Frits van Amersfoort, die hem uitnodigt voor een test in een Dallara-Opel Formule 3. Na een periode van diverse teaminvitaties rijdt Olivier Tielemans in 2003 voor MP Motorsport het Europees kampioenschap Formule Renault 2000.

Bij het hoogspringen laten atleten soms een beurt overgaan om daarna hoger te kunnen springen. Die vergelijking gaat ook op voor Olivier Tielemans in 2004. Hij kiest niet voor de moordende concurrentiestrijd in de Formule 3, maar wacht af tot zich een kans aandient in de F3000. Uiteindelijk nodigt Team Astromega hem uit voor vier races in deze kweekvijver voor de Formule 1. Zijn prestaties vallen op bij het gerenommeerde Italiaanse opleidingsinstituut Draco Racing. Tijdens twee selectietests voor het Draco Junior Team laat Olivier Tielemans een zeer goede indruk achter op teameigenaar Adriano Morini.

Over Hans Grimmelt

Olivier Tielemans wordt begeleid door Hans Grimmelt, een gevestigde naam in de Nederlandse autosport, die sinds 1963 een indrukwekkend CV heeft opgebouwd. Hij heeft in het verleden vele succesrijke Nederlandse coureurs begeleid, waaronder:
- Gijs van Lennep, van sportscar tot F1
- Jan Lammers, van de Renault 5 turbo tot de F1
- Huub Rothengatter, van Formule Ford tot de F1
Daarnaast heeft Hans Grimmelt vele jaren een bestuursfunctie vervuld binnen de NAV en is hij lid van het College van Autosport Rechtspraak.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet