NASCAR

NASCAR: Jimmie Johnson wint 'bandenfarce-race' op Indianapolis

Regerend kampioen Jimmie Johnson heeft op Indianapolis de Brickyard 400 op zijn naam weten te schrijven. Drie jaar geleden beleefde men op Indianapolis tijdens de F1 een 'bandenfarce' waarbij slechts 6 auto;s aan de start verschenen. De 225.000 NASCAR-fans waren op Indianapolis wederom getuige van een bandendrama. Met dit verschil dat alle deelnemende teams in tegenstelling tot de F1 gewoon van start gingen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indianapolis Motor Speedway

goodyear_band
Deze Goodyearbanden waren de oorzaak van alle ellende in
Indianapolis. In tegenstelling tot de F1 werd er toch besloten
om te racen. NASCAR toonde iets meer respect voor de fans
alleen was niet iedereen het er mee eens.

Wederom Bandenfarce op Indianapolis
De fans behoefden zich geen zorgen te maken dat de wedstrijd geen doorgang zou vinden. Wel liet NASCAR al voor de wedstrijd weten dat er om veiligheidsredenen eventueel extra neutralisaties zouden komen. Uiteindelijk waren er maar liefst 11 neutralisaties. Van de 160 ronden werd er maar liefst 51 ronden onder safetycar doorgebracht. De oorzaak van deze farce was tweeledig. Ten eerste had men bij NASCAR het “banden”effect totaal onderschat omdat men met de Car of Tomorrow (COT-car) geen bandentests had gedaan en het asfalt op Indianapolis is soms vrij agressief qua afstelling. Robin Pemberton(Vice President of Competition) kreeg heel wat kritiek te verwerken. Ook vorig jaar deden zich deze problemen voor, maar die losten zich tijdens de wedstrijd vanzelf op. Omdat de Nationwide categorie en de Craftsman Truck Series voldoende rubber op de baan hadden neergelegd hoopte men dat dit hetzelfde effect teweeg zou brengen als in 2007. Het tegenovergestelde bleek het geval.

'Veiligheidsneutralisatie'
Uit veiligheidsoverwegingen besloot men bij NASCAR om de tien ronden een neutralisatie in te lassen. Later werd dit verhoogd naar 14 ronden. Soms behaalde men beide aantallen nog niet eens omdat er weer eens band klapte. Alleen Dale Earnhardt Jr. verdedigde het NASCAR beleid. Earnhardt jr: “NASCAR nam de juiste beslissing door te gaan racen. Het was niet de wedstrijd die iedereen graag had willen zien. Maar je kunt het de fans niet aandoen om in te pakken en naar huis te gaan.” Juan Pablo Montoya werd het slachtoffer van een klapband en was één van de
weinige uitvallers.

pitstop_johnson
Om de veertien ronden een routinestop. Vaak haalde men dit nog niet eens.

Toyota-coureur Denny Hamlin verloor de leiding na de laatste neutralisatie en eindigde ten slotte als derde. Jimmy Johnson: “Over 25 jaar zal ik me deze wedstrijd nog herinneren Het waren alleen maar 10-ronden sprintjes waar je toch niet echt moe van werd.” Denny Hamlin: “Niemand heeft vandaag echt gepusht. Net zoals iedereen had ik misschien wel 35 km/u harder kunnen rijden, maar je wist gewoon dat je er dan tol voor moest betalen. Matt Kenseth: “Dit is één van de twee grootste races in de kalender. Je rijdt slechts op één derde van je top omdat de banden het anders begeven. Ze klapten om de acht ronden. Dit kun je de fans niet aandoen.” Zelfs tijdens de “dougnut” ceremonie van Johnson klapte één van de banden van zijn Chevrolet. De geschiedenis heeft zich wederom herhaald.” Dat een professionele organisatie als NASCAR met een geheel nieuw concept op een baan als Indianapolis geen testsessies georganiseerd heeft getuigt van weinig professionaliteit. De parameters voor wederom een “bandenfarce” waren bij iedere insider ruimschoots bekend.

start_brickyard_400
Start van wederom een 'bandenfarce' op Indianapolis

UITSLAG
1. Jimmie Johnson Chevrolet 160 ronden
2. Carl Edwards Ford 160 ronden
3. Denny Hamlin Toyota 160 ronden
4. Elliott Sadler Dodge 160 ronden
5. Jeff Gordon Chevrolet 160 ronden
6. Jamie McMurray Ford 160 ronden
7. Kasey Kahne Dodge 160 ronden
8. Greg Biffle Ford 160 ronden
9. Jeff Burton Chevrolet 160 ronden
10. A.J. Allmendinger Toyota 160 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet