DTM

DTM: Lagere basisgewichten voor gebruikte auto's

ca_norisring
Meer kans op een goed resultaat? Ook de 2006-Audi van Christijan Albers mag lichter worden

Een week voor de DTM-race op Circuit Park Zandvoort besloot de DTM-commissie van de Duitse autosportfederatie DMSB, waarin ook vertegenwoordigers van de deelnemende fabrikanten en de DTM-organisatie ITR e.V. zitting hebben, om de basisgewichten van de zogeheten "Jahreswagen" in het toerwagenkampioenschap met onmiddellijke ingang te verlagen. Hiermee moet de kans voor rijders met één en twee jaar oude auto's om kampioenschapspunten te scoren, worden vergroot. De aanpassing vond plaats op verzoek van de beide deelnemende merken Audi en Mercedes-Benz. Tevens werd de regeling voor het tijdstip van de beide verplichte pitstops tijdens de DTM-races aangepast.

Tekst: René de Boer
Foto: Willem J. Staat


Al na de race op de EuroSpeedway Lausitz waren de beide sportdirecteuren in de DTM het erover eens: er moest iets worden gedaan aan het gewicht van de oudere auto's in de klasse, om de coureurs met oud materiaal betere kansen te geven. Anders dan vorig jaar, toen Gary Paffett met een "Jahreswagen" zelfs een race wist te winnen en ook Audi-rijders Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat op het podium reden, zijn het nu normaal gesproken alleen de rijders met actuele auto's die scoren. Alleen als er van hen één uitvalt, zoals afgelopen weekeinde Martin Tomczyk op de Norisring, dan hebben de rijders met "Jahreswagen" serieuze kansen.

Dat moet nu veranderen. Het gewicht van de 2007-auto's (Audi en Mercedes-Benz) is verlaagd van 1040 naar 1030 kg, de 2006-auto's (alleen Audi) mogen vanaf nu 1020 in plaats van 1030 kg wegen. Of dat echt gevolgen heeft, moet natuurlijk worden afgewacht, in de praktijk bleek al vaak dat het gewichtsverschil niet zo enorm veel uitmaakt.

Langer de tijd voor pitstops
Daarnaast hebben rijders nu in de wedstrijd langer de tijd om hun twee verplichte pitstops met bandenwissel af te werken, Tot dusver was de raceafstand verdeeld in drie delen, waarbij in het middelste gedeelte de beide pitstops moesten worden gemaakt. Nu wordt de race opgedeeld in vieren, waarbij de pitstops moeten plaatsvinden tussen 25 en 75 procent van de raceafstand.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet