Sportscars

Sportscars: Peugeot blijft aan kop, Nederlandse Porsche op pole in LMP2

Geen veranderingen aan kop van het klassement na de tweede tijdtraining voor de 24 Uur van Mans: de Peugeot 908 HDi FAP van Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin en Alexander Wurz start vanaf de pole positon na de sensationeel snelle rondetijd van Sarrazin op woensdagavond. Zijn recordronde van 3.18.513 minuten werd op donderdagavond niet meer verbeterd. De Peugeot met startnummer 9, bestuurd door Franck Montagny, Ricardo Zonta en Christian Klien, vertrekt vanaf de tweede plaats, mits de auto op tijd gerepareerd is na een zware crash van Zonta rond half negen op de donderdagavond. De derde Peugeot van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve vertrekt als derde.

Tekst: René de Boer

Geen van de Peugeot-rijders wist op donderdagavond de snelle tijden van de woensdagavond te verbeteren. Dat was wel het geval bij de snelste Audi, waarin Allan McNish de tijd van woensdag van 3,24,105 omlaag wist te krijgen naar 3.23,847. Ook de derde Audi, bestuurd door de winnaars van vorig jaar, Biela, Werner en Pirro, ging op donderdagavond sneller (3.25,289), maar moesten wel toezien hoe de Lola-Aston Martin met Stefan Mücke achter het stuur de vijfde plek pakte met een tijd van 3.25,158 minuten. Daarmee was de Lola de snelste LMP1 met benzinemotor en wist als enige de falanx van de zes fabrieks-diesels te doorbreken. Jan Lammers, de enige landgenoot in de LMP1-klasse, vertrekt met de Lola-Judd van het Cytosport-team als twaalfde. De Zandvoorter deelt de auto met de Amerikaan Gregg Pickett en de Duitser Klaus Graf.

Verstappen snelste man in LMP2
In de LMP2-klasse, waarin gisteren nog de Deense Essex-Porsche aan kop ging, was het nu Jos Verstappen met de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur die de snelste trainingstijd voor zich liet aantekenen. De Limburger reed eerst al een seconde van zijn eigen snelste tijd van een dag ervoor af en ging vervolgens later in de sessie nog eens zo’n acht tienden van een seconde sneller, zodat hij uitkwam op een tijd van 3.32,301 minuten. Dat gebeurde nadat het team de motor van de RS Spyder gewisseld had om alle risico’s voor de race uit te sluiten. “Deze tijd komt vooral voor rekening van het team, de jongens hebben een superjob gedaan”, aldus Verstappen. Met de pole in de klasse vertrekt de Nederlandse Porsche als veertiende overall. De Zytek van het Barazi-Epsilon-team met Michael Vergers aan boord bleef bij de tijd van gisteren en handhaafde daarmee ook de derde plaats in de LMP2-klasse.

Corvette blijft aan kop in GT1
In de GT1-klasse bleef de pole in handen van het Corvette-trio van Jan Magnussen, Ron Fellows en Johnny O’Connell, maar de tijd van gisteren werd wel met 1,8 seconden verbeterd tot 3.47,668. De Larbre-Saleen van Chrostophe Bouchut, Patrick Bornhauser en David Smet, beter bekend als “David Halliday”, klom op van de derde naar de tweede plaats in de klasse ten koste van de tweede fabrieks-Corvette met Oliver Gavin, OliverBeretta en Max Papis. De Lamborghini Murcielago van IPB Spartak Racing met Peter Kox, Mike Hezemans en Roman Rusinov vertrekt als zesde in de klasse, nadat het trio de tijd van gisteren niet wist te verbeteren.

Imsa Performance-Matmut-Porsche vooraan in GT2
In de GT2-klasse ging de pole-position naar de Imsa Performance-Matmut-Porsche van Raymond Narac, Richard Lietz en Patrick Long, waarbij laatstgenoemde de snelste tijd reed. De Felbermayr-Proton-Porsche met Alex Davison, Wolf Henzler en Horst Felbermayr Sr. maakte een flinke sprong van de zesde naar de tweede plaats in de klasse, een plek voor de best geklasseerde Ferrari, de Virgo Motorsport-inschrijving met Rob Bell, Tim Mullen en Tim Sugden. De beide Spykers staan negende en twaalfde in de klasse, met de auto van Vasiliev, Dumbreck en Kelleners als best geklasseerde van de twee bolides uit de Flevopolder.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet