Diversen

Belcar: Marc Goossens en David Hart slaan hun slag in Spa

 belcar_spa_120605


SRT heeft het Ardennenoffensief gewonnen. Veel coureurs moesten voortijdig het strijdperk verlaten in de 6 Uren van Spa. David Hart nam in de Chevrolet Corvette na 16 rondes de kop over van de GLPK Viper met Bert Longin achter het stuur. Tijdens de eerste pitstop was het voor Jos Menten dat hij even aan de leiding reed maar dat werd door Marc Goossens snel rechtgezet. De Belg reed in een monsterlijk tempo zijn rondjes in deze derde Belcar manche. De GLPK Viper crashte met Bert Longin aan het stuur en de Finse Viper van Kuismanen, Vosse en Duncan Huisman pakte de 2e plaats. In het zicht van de finish waren het oliedrukproblemen die de Red Bull Porsche een podiumplaats lieten missen. Zodoende konden Frans Lamot, Rudy Penders en Bart Couwberghs de 3e plaats en de overwinning in de klasse GTB voor zich opeisen.


Tekst: Flor Schilte, fotografie: PR

De 6 Uren van Spa was een race vol drama. Voor veel coureurs was het vroeg afgelopen. Bij de start was het Bert Longin die de leiding nam voor de Ambi Pur Corvette met David Hart achter het stuur. Een ontketende Jos Menten vloog er met de Red Bull Porsche achteraan met Pertti Kuismanen op de hielen. Inmiddels was er tussen de GLPK Viper en de Corvette een groot gat met de rest van het veld. Al in de eerste ronde was er een safety-car situatie toen de Brit Willie Moore in de rondte ging en opdook voor de Mini van Vanina Ickx. De Belgische amazone knalde er vol in waarna de Mini op het dak ging. Twee wrakken bleven liggen en de baanposten hadden 13 minuten nodig om de baan weer vrij te krijgen. Voor de Saker van Buskens en Koolen was het al snel over. Danny van Dongen maakte een uitstekende start en reed met de Eurotech Marcos Mantis op een 8e plaats rond. Bij Les Combes ging David Hart in de aanval. In de 16e ronde pakte Hart de GLPK Viper en nam de kop over. Jos Menten volgde op 13 seconden, een zinderende strijd was ontbrand. De Porsche van van Hoepen en den Otter kwam ook niet ver, evenals de Finse Marcos van Risto Virtanen en de Belg Max Weisenburger. Inmiddels hadden Patrick Beliën en Jan Jakobs de strijd in de 25e ronde moeten staken met een motorbrand. Een ronde later was er drama voor het team van Ruben Maes. Weer werd de wedstrijd geneutraliseerd toen Olivier Tanghe het stuur had overgenomen en op koude banden met de Porsche 996 Biturbo de pitstraat uitstoof. Bovenop de Raidillon spinde Tanghe met de achterzijde van de Porsche in de muur. De Porsche vloog in brand en kon compleet worden afgeschreven.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet