BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Bizarre race, bizarre straf (lang)

480_schothorst_vlag_8796

Als Bas Schothorst na de eerste race van de Samsung BMW 130i Cup, verreden tijdens de Jubileumraces, naar huis was gegaan, dan had hij terug kunnen kijken op een mooie zege. Bas nam echter ook aan de tweede race op het jubilerende Circuit Park Zandvoort deel, hij deed iets wat zo niet zo slim was en verloor daarmee zijn zege in de eerste race. Schothorst ging tegen deze uitspraak in beroep en zal, zo mag verwacht worden, het gelijk aan zijn zijde krijgen.

480_kalff_tweede_8209

De tweede race kende een bizar verloop. “Niemand wilde tweede worden. Daarom heb ik die plaats maar gepakt”, omschreef Allard Kalff het treffend ‘op z’n Kalffs’.
Oh ja, de races werden gewonnen door Bertus Sanders (eerste race) en Jan Joris Verheul.


Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Tim Böhme, Chris Schotanus en Boudewijn Pieters

Aanvankelijk zou de Samsung BMW 130i Cup al tijdens de Pinksterraces rijden met verbeterde software van het motormanagementsysteem. Dat werd uiteindelijk uitgesteld tot de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort, die in het teken stonden van de zestigste verjaardag van het circuit. De nieuwe software moet tot snellere rondetijden leiden. Tijdens de Jubileumraces werd het ronderecord van de klasse nog niet verbeterd.
 
480_training_4216

Klassementsaanvoerder Bas Schothorst was de snelste tijdens de eerste kwalificatietraining. Bas, die op zondag zijn 29ste verjaardag vierde, bleef tweede man Bertus Sanders slechts 0,132 seconde voor. Tim Coronel kampte in de eerste ronden met een technische storing. Nadat het probleem was verholpen, reed hij de derde tijd. Achter vierde man Jan Joris Verheul verraste Luuk Glansdorp positief met de vijfde tijd, nog voor Duncan Huisman.

Tijd kwijt
Tim Coronel raakte zijn snelste tijd kwijt. Zijn auto was in de pitstraat bijgetankt en dat mag niet. Probleem voor Tim: zijn één na snelste ronde was een tijd van 2:11.982. Dat betekende dat hij achteraan moest starten.

480_achteraan_3962

Hij liet de tweede kwalificatietraining aan zich voorbijgaan. “Ik heb problemen met de nieuwe software”, aldus Coronel. “Mijn auto gaf het signaal dat er geen benzine in de tank zat. Nadat het team had getankt, deed de auto het goed. Nu is mijn tijd afgenomen. Ik ben pisnijdig op de organisatie. Zij moeten zorgen dat de software goed functioneert.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet