IndyCar

IRL: Doorbraak Ryan Briscoe op Milwaukee

Het zat de Australiër Ryan Briscoe na het behalen van de F3 Euroseries titel in 2003 niet mee. De Toyota Development Driver slaagde er niet in de F1 door te breken en een flinke crash op Chicagoland in 2005 wierp hem ver terug. Bij het Penske Porsche RS Spyder Team en het z.g. “Satellite Team” van Jay Penske op Indianapolis in 2007 herwon de Australiër zijn zelfvertrouwen. Na het vertrek van Sam Hornish jr. naar NASCAR mocht de Australiër voor het seizoen 2008 diens fel begeerde stoeltje innemen. Op Milwaukee betekende het de doorbraak van Briscoe

Tekst Willem J. Staat
Foto’s IRL en Honda

oval_racing_milwaukee
De ovals blijven gevaarlijk, maar is dit niet de essentie van het autoracen?

Eindelijk Ryan Briscoe!
Op Milkwaukee behaalde Ryan Briscoe in de A.J. Foyt 225 voor het team van Penske zijn eerste Indycarzege. In de laatste 50 ronden vocht de Penske-coureur een boeiend duel uit met Indy 500 winnaar Scott Dixon, Een neutralisatie vier ronden voor het einde van de wedstrijd viel in het voordeel van Briscoe uit. Voor de tweede week binnen een week was Marco Andretti bij een aanrijding betrokken. Briscoe wist handig om de auto’s van Marco Andretti, Ed Carpenter en Vitor Meira heen te zeilen waarbij Meira zelfs nog even de lucht inging en tegen de “Safer Wall” belandde. Van de 225 ronden lag Indy winnaar Scott Dixon maar liefst 147 ronden aan de leiding. Vooral de laatste 15 ronden waren adembenemend. Had Dixon de wedstrijd kunnen winnen? Scott Dixon: “Dat had gewoon aan het verkeer gelegen. De race had in zijn voordeel beslist kunnen worden maar ook in het mijne. Ik ben allang blij dat we niet bij de crash betrokken waren.” In de openingsfase maakte Townsend Bell enorm veel indruk door maar liefst elf deelnemers te passeren. Ironisch genoeg eindigde hij ook als elfde op één ronde achterstand.

ryan_briscoe
Hier heeft Ryan Briscoe lang op moeten wachten

Voor Briscoe was zijn eerste overwinning na het Indy 500 drama een enorme opluchting. Briscoe: “Indianapolis heb ik achter me gezet, het beste was om vooruit te blikken en eigenlijk is er geen betere manier om dat direct dan maar het volgende weekend te doen toch?” Tony Kanaan eindigde met zijn AGR-Dallara Honda als derde.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet