Toerwagen Diesel Cup

TDC: Drie verschillende merken op podium Toerwagen Diesel Cup

480_tdc_zat

Marc Koster en Bertus Sanders gaven zaterdag hun zegereeks weer een vervolg, terwijl de tweede podiumplaats ten prooi viel aan Volkswagen-rijders Ronald Morien en Rob Karst. Simon Gras en Jeroen Dik completeerden met hun Seat Ibiza de topdrie.

Tekst en foto: PR

Net als in de wedstrijd was de competitie in de Toerwagen Diesel Cup ook in de kwalificatie goed zichtbaar, waar toen al de eerste drie startplaatsen werden bezet door drie verschillende merken, die bovendien niet meer dan 0.023 seconde (!) op elkaar toegaven. Volkswagen-equipe Slaghekke/Oosterman verzekerde zich van de pole-position, terwijl klassementsleiders Marc Koster en Bertus Sanders hun BMW 120d op de tweede startplaats neerzetten. Equipe Gras/Dik kwam minimaal tekort voor de snelste tijd en belandde op de derde plaats.

Bij de start van de vijfde wedstrijd in de Toerwagen Diesel Cup, schoot Marc Koster vanaf zijn tweede startpositie bijzonder goed uit de startblokken. Waar de voorwielaangedreven auto’s doorgaans bij de start in het voordeel zijn, hadden zij ditmaal het nakijken. “Ik had al een beetje een voorgevoel dat het licht vrij snel op groen kon gaan en dat gebeurde ook voor mij precies op het goeie moment, namelijk: toen iedereen nog lag te slapen,” legde Koster uit. Vervolgens was het voor Marc Koster zaak zo spoedig mogelijk een gat naar de concurrentie te slaan, want vanwege een erestraf van vijftien seconden – als ‘beloning’ voor de overwinning in de vorige race van de TDC – was de zege binnenhalen alles behalve een gelopen koers voor equipe Koster/Sanders. Na een snaarstrakke rijderwissel, waarbij Bertus Sanders het stuur van zijn teamgenoot overnam, stelde de Emmenaar snel orde op zaken. Ronde na ronde noteerde hij een snellere rondetijd om uiteindelijk equipes Gras/Dik en Morien/Karst te passeren en de vijfde overwinning op rij binnen te halen.

“We hebben ons in eerste instantie wat zorgen gemaakt over de vijftien seconden erestraf,” zei Sanders. “Maar uiteindelijk blijken we gewoon een zeer snel koppel en dat is toch hetgeen dat in deze klasse belangrijk is, want één snelle rijder is niet genoeg!”

Door afwezigheid van Ferry Duivenvoorde, reed Morien dit weekend met Rob Karst als teamgenoot, die zijn debuut in de Volkswagen Golf maakte. Uiteindelijk kwamen ze 5,524 seconden na de winnaars onder de finishvlag door. “Als Ferry er was geweest hadden ze gewonnen,” vertelde Karst lachend. Maar Duivenvoorde onderbrak: “Nee hoor, dat is absoluut niet zo! Rob heeft het heel goed gedaan, want hij had totaal geen ervaring met deze auto. Verder deed onze motor onder de 3.000 toeren niets meer, dus dat heeft ons ook niet geholpen.”

De Alfa Romeo 147 JTDi van Tim de Leeuw en Jacco Valenteijn was terug van weggeweest, maar kende een onfortuinlijke rentree, doordat de Alfa Romeo 147, met tevens startnummer 147, meermaals in de pitstraat werd gesignaleerd. Equipe v.d. Vecht/Popeijus hadden met dezelfde Italiaanse auto meer succes, zij besloten de race als elfde.

Bij Renate Sanders (zus van) en Frank Wildschut zorgde een technisch mankement ervoor dat zij de tweede plaats in het kampioenschap verloren, waardoor equipe Koster/Sanders zich langzaamaan al een beetje kan richten op het binnenhalen van de eerste nationale dieseltitel.

De zesde wedstrijd in de Toerwagen Diesel Cup wordt aanstaande zondag verreden tijdens het vervolg van de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort.


UITSLAG JUBILEUMRACES 2008
Toerwagen Diesel Cup Race 1:
1. Equipe Koster/Sanders, BMW 120d, 47 ronden in 1 uur 41 min 28,977 (119,683 km/u);
2. Equipe Morien/Karst, VW Golf, op 5,524 seconden;
3. Equipe Gras/Dik, Seat Ibiza Cupra, op 33,332 seconden.

Volledige uitslagen op www.toerwagendieselcup.nl
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet