WTCC

WTCC: Augusto Farfus wint met straatlengte voorsprong

pau_wtcc_farfus_480
Augusto Farfus met het Palais Beaumont in Pau op de achtergrond

Met de enorme marge van 17,851 seconden, de ruimste overwinning in de historie van het WTCC sinds de heropleving van het kampioenschap in 2005, won Augusto Farfus de eerste WTCC-race in Pau. Het succes van de Braziliaan was de eerste overwinning voor BMW in het huidige seizoen. Farfus, die vorig jaar in Pau de tweede race op zijn naam had weten te schrijven en met de lichtste BMW in het veld rondrijdt, eindigde voor de beide SEAT-coureurs Yvan Muller en Jordi Gené. Tom Coronel werd veertiende in de race, die na een kettingbotsing in de eerste ronde een half uur lang moest worden onderbroken. Na de herstart was het een slaapverwekkende optocht, hetgeen sommigen in de perstent al smalend deed opmerken: "Het lijkt de DTM wel..."

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC

Kettingbotsing in eerste ronde legt halve veld lam
In tegenstelling tot de weersverwachting, die eigenlijk regen voor vandaag had voorspeld, werd de eerste WTCC-race verreden onder prachtig zonnige omstandigheden. Toen de safety car de pitstraat inreed en de start werd vrijgegeven, was het Farfus die de leiding nam voor Muller en de overige SEAT diesels. Zanardi liep wat schade aan de achterkant van ziujn BMW op door een tikje van Thompson, terwijl het in Foch tot de gevreesde kettingbotsing kwam. Zanardi tikte Menu aan, die ging in de rondte, waarop de BMW en de Chevrolet de gehele baan blokkeerden. Erachter stonden Thompson, Monteiro, Coronel, Corthals, Cazenave, D’Aste, Engstler, Hernandez, Van Lagen en Okyay, waarop de wedstrijdleiding niet anders kon doen dan de strijd te staken. Oscar Nougues, die een gastoptreden in de WTCC kreeg als beloning voor het winnen van de SEAT Leon Eurocopa-race in Valencia, was al eerder uit de race: hij raakte bij het uitkomen van de eerste bocht, Virage Gare, de bandenstapel, waarbij hij zijn linker voorwielophanging krom reed.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet