WTCC

WTCC: Augusto Farfus behaalt eerste pole van het seizoen voor BMW

wtcc_pau_farfus_quali_480
Augusto Farfus op weg naar zijn eerste pole van het seizoen

Vorig jaar haalde hij de bladen in Pau met ongetwijfeld de meest spectaculaire crash van het jaar. Ditmaal verliep de kwalificatie op het stratencircuit een stuk beter voor Augusto Farfus: twee minuten voor het eind van de drie kwartier durende kwalificatietraining reed de Braziliaan zijn BMW 320si naar de snelste trainingstijd en behaalde daarmee de eerste pole van het seizoen voor BMW. Achter Farfus staat een kwartet van SEAT-rijders met Yvan Muller, Jordi Gené, Gabriele Tarquini en Rickard Rydell op de plaatsen twee tot en met vier. Tom Coronel kwalificeerde zich met zijn SEAT Leon met benzinemotor als dertiende, Jaap van Lagen had te maken met wegliggingsproblemen in zijn Lada en reed de op twee na laatste tijd, voor de Rus Shapovalov en de Turk Okyay, die beide de maximale kwalificatietijd van 1.27,697 minuten overschreden.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC


Gemor in het SEAT-kamp
Voorafgaand aan het weekend in Pau was er heel wat gemor in het SEAT-kamp, nadat de FIA had aangekondigd met onmiddellijke ingang het basisgewicht van de BMW’s en de Honda Accord met respectievelijk 15 en 20 kilo te verlagen. In de tijdtraining bleek echter dat de SEAT Leon TDI’s ook zonder gewichtsverlaging nog heel competitief zijn. Yvan Muller reed de snelste tijd, voerde lang het veld aan en wist daarna zijn eigen snelste rondetijd andermaal te verbeteren. Ook het gemak waarmee Jordi Gené en Gabriele Tarquini weer naar voren wisten te rijden, sprak een duidelijke taal. “En waarschijnlijk rijden ze nog niet eens met maximale turbodruk”, aldus een WTCC-insider.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet