VLN

Div: 24h Nürburgring, stand van zaken halverwege

24h_nbr_formatieronde

Zelden bood een 24-uursrace op de Nürburgring zoveel spanning en afwisseling als de 36e editie van de klassieker. Halverwege de race leidt de Land-Porsche met Marc Basseng, Johannes Stuck en Patrick Simon, op zo’n twee minuten voor de titelverdedigers in de Manthey-Porsche, te weten Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann. Tal van kanshebbers werden al in de vroege uren geconfronteerd met technische problemen en veel teams zijn al uit de wedstrijd.

Tekst: René de Boer
Foto: PR

De ellende begon al bij de start, toen de Manthey-Porsche aan de achterkant hevige rookontwikkeling vertoonde en na een rondje over het Grand Prix-circuit terugkeerde naar de pits. Het probleem bleek het gevolg van een lekke koelwaterslag in de motor, de reparatie nam een kwartier in beslag en wierp het team terug tot ergens rond de 200e plaats. Zo kwam de Alzen-Porsche met Jürgen Alzen aan de leiding, direct gevolgd door de Zakspeed-Viper, waarin Tom Coronel de start voor zijn rekening nam. Prachtig was het om Porsche en de Viper op korte afstand van elkaar via de televisiebeelden gade te slaan. “In bochten kon ik hem wel bijhouden, maar op het rechte stuk liep hij zo bij me weg”, vertelde Coronel naderhand. In de derde ronde kon hij de Porsche inhalen, maar aan het eind van de diezelfde ronde kwam de Viper echter voor de eerste keer binnen voor reparatie van een kapotte dynamo, waarmee het team op slag nagenoeg kansloos was voor een goede klassering. Ook de Land-Porsche met nummer 3 had problemen: een klapband links achter kostte wat tijd.

Geweldige inhaaljacht Manthey-Porsche
In de eerste drie uur van de race maakt de Manthey-Porsche een gestage inhaaljacht door. Na een uur is de auto 189e, na twee uur is de 76e plaats bereikt en in het derde uur komt de auto voor het eerst in de top 20 voor. Na drie uur is de Manthey-Porsche al zesde, mede dankzij rondetijden die soms 20 seconden sneller zijn dan de concurrentie. De Wochenspiegel-Porsche (Weiss/Pietsch/Jacobs/Schornstein) leidt een tijdlag, maar rond 17.30 uur komt Michael Jacobs op de Döttinger Höhe in botsing met een Honda en loopt flink schade op. Dat levert de leiding op voor de HISAQ-Porsche van Emmanuel Collard, Marino Franchitti, Frank Stippler en Richard Westbrook.

Schubert-BMW uit de strijd, Viper van Coronel en Huisman ook
Tussen de Porsches rijdt in het eerste kwart van de race de Schubert-BMW Z4 van Claudia Hürtgen, Stian Sorlie, Jörg Viebahn en Richard Göransson sterk mee en heeft zelfs een tijdlang de leiding in handen. Rond half twaalf legt Stian Sorlie de auto bij Hatzenbach echter op zijn dak, waarmee de uitval een feit is. Een paar minuten later komt Sascha Bert in de Zakspeed-Viper in botsing met de BMW M3 van Prym/Smolski/Schnitzler/Wakolbinger. De Viper raakt zo hard in de vangrails dat de auto tot aan de voorruit onder de vangrails vast komt te zitten. Daarmee ook einde wedstrijd voor Tom Coronel en Duncan Huisman.

De andere landgenoten op de Nürburgring
De Nederlandse SEAT met Ivo Breukers, Ton Verkoelen, Henk Thijssen en Frank van Iersel is rond 22.15 uur uitgevallen met een technisch defect bij Pflanzgarten. Best geklasseerde landgenoot is daarmee Dillon Koster op de 52e plaats algemeen en op de 20e plek in zijn klasse. De Sartorius-BMW met Erik Weijers, Ron Swart, Lau Machielse en Holger Zulauf rijdt op de 119e plaats algemeen en op de vierde plaats in zijn klasse.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet