WTCC

FIA WTCC: Yvan Muller glibbert naar pole in Valencia

Voor het mooie weer hoef je dit weekend echt niet naar Spanje. De 27 WTCC coureurs moesten onder natte weersomstandigheden de gladde baan op van Circuito Ricardo Tormo in Valencia voor hun kwalificatie voor de eerste race van morgen. Veel rijders hadden problemen om hun auto op de baan te houden. Yvan Muller was niet te verslaan in de natte kwalificatie en reed naar zijn tweede pole dit seizoen. De Fransman kwalificeerde zijn SEAT met een tijd van 1:58.816 en was daarmee de enige die onder de 1: 59 bleef. Mullers team- en merkgenoot Gabriele Tarquini reed op een kleine 0,7 seconde achterstand naar de tweede plaats , vlak voor de beide Chevrolet rijders Alain Menu en Robert Huff. Regerend kampioen Andy Priaulx vinden we als eerste BMW-coureur op de derde startrij met een zesde tijd achter Jordi Gené, ruim een seconde van de pole. Puntenleider Rickard Rydell had niet zijn middag en reed naar een matige elfde startplaats.

Tekst: Gerrie Hoekstra en René de Boer
Foto's: PR

480_coronel_439268

De Nederlanders

Jaap van Lagen zorgde voor een rode vlag situatie toen hij halverwege de tijdsessie zijn Lada in de grindbak parkeerde. Tom Coronel kende de nodige timing problemen en kwalificeerde zich slechts als 19de op 3,5 seconde van de poleman. “Waardeloos. We hadden een setje banden bewaard en besloten om daar aan het eind van de training de baan mee op te gaan. Ik kwam met nog vier minuten te gaan binnen om te wisselen en ging met 1.54 weer de baan op, terwijl een outlap twee minuten duurt. Die kans was dus gewoon verkeken. Stom, ik heb er geen andere woorden voor”, zei Coronel.

Olivier Tielemans parkeerde gisteren in de beginfase van de testsessie zijn BMW in de grindbak van de eerste bocht, nadat een beveiliging van zijn motorblok was losgeraakt, waardoor koelwater en brandstof op de achterbanden van zijn auto terecht kwamen. In de kwalificatie kwam Tielemans, vandaag voorzien van een nieuwe BMW-krachtbron, niet in zijn ritme. Hij vertelde: “In de vrije trainingen vonden we niet de juiste set-up, toen hadden we veel problemen, maar voor de kwalificatie hadden we de auto goed voor elkaar. Toen begon het echter enorm te regenen. Het was voor mij de eerste keer dat ik met deze auto in de regen reed en vanwege de achterwielaandrijving is een BMW in de regen niet bepaald gemakkelijk te rijden. Het droogde wel een beetje op en per ronde reed ik ongeveer een seconde van mijn tijd af, maar toen ik achter Gené aanreed, had ik op het rechte stuk opeens enorm veel last van aquaplaning, waardoor ik de grindbak in schoof. Er was maar één weg om eruit te komen, en dat was via de paddock weer de pitstraat in. Toen had ik natuurlijk al veel tijd verloren, ik heb in totaal maar vier ronden gereden.”Hij werd uiteindelijk als 23e geklasseerd op bijna zeven seconden vanaf de pole.

l480_lagen_439387

Lada geen lachertje
Jaap van Lagen maakte gisteren veel progressie met de debuterende Russische Lada, door een twintigste tijd te rijden. Vanochtend ontbraken de twee Lada’s van Russian Bears Motorsport bij de eerste vrije training vanwege een formaliteit. “Het was gebleken dat het team niet de juiste papieren had getoond die bij de motor horen”, verklaarde Van Lagen. Nadat alle andere deelnemers ermee akkoord waren gegaan dat de Lada’s toch mochten rijden, konden de auto’s voor de tweede vrije training de baan op. “Eerst werd overwogen om ons met handicapgewicht te laten rijden, uiteindelijk besloot de FIA dat we mee mogen doen, maar buiten mededinging voor de punten rijden”, aldus de Wekeromse rijder. De twee Lada’s, die voor het eerst op een natte baan reden, kenden nog veel aanpassingsproblemen. “We hebben zeker nog veel te doen, maar er zit wel potentieel in. Aanvankelijk dacht ik, dat we laatste en voorlaatste zouden zijn, maar we kunnen heel aardig meekomen in het klassement voor privérijders. Daar zit nog wel wat in”, zegt Van Lagen.

Vraagtekens rondom Menu
Of Alain Menu, derde in de kwalificatie, morgen ook inderdaad als derde van start mag gaan, is nog de vraag. Bij de technische controle na afloop van de kwalificatie werd vastgesteld dat de wagenhoogte aan de voorkant van zijn Chevrolet Lacetti niet conform het reglement was, dus het moet nu worden afgewacht wat de sportcommissarissen beslissen.


Uitslag kwalificatie:
1. Yvan MULLER (SEAT Leon TDI) 1:58.816
2. Gabriele TARQUINI ITA (SEAT Leon TDI) + 0.698
3. Alain MENU (Chevrolet Lacetti) + 0.794
4. Robert HUFF (Chevrolet Lacetti) + 0.808
5. Jordi GENE (SEAT Leon TDI) + 1.086
6. Andy PRIAULX (BMW 320si) + 1.125
7. Jorg MULLER (BMW 320si) + 1.227
8. Augusto FARFUS (BMW 320si) + 1.258
9. Alessandro ZANARDI (BMW 320si) + 1.395
10. Nicola LARINI (Chevrolet Lacetti) + 1.565
19. Tom CORONEL (SEAT Leon) + 3.516
22. Jaap van LAGEN (Lada) + 5.980
23. Olivier TIELEMANS (BMW 320si) + 6.958

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet