BMW 130i Cup

BMW 130i Cup: Bas Schothorst doet goede zaken, met een beetje geluk (lang)

480_schothorst_4680

De derde en vierde race van de Samsung BMW 130i Cup zijn gewonnen door Bas Schothorst en Duncan Huisman. De 14.500 toeschouwers zagen tijdens de Pinksterraces dertien auto’s aan de start verschijnen. Daarmee kun je toch een mooie show opvoeren, zoals de deelnemers in met name de tweede race lieten zien.

480_luchtfoto_3470

Ondertussen laten de teamgenoten Bas Schothorst en Tim Coronel duidelijk zien dat de titelstrijd dit seizoen wat hen betreft in hun voordeel beslist gaat worden. In vier races heeft het duo al zeven podiumplaatsen behaald.

480_schothorst_tim_1253

Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Chris Schotanus, Boudewijn Pieters en Tim Böhme


Tijdens de Pinksterraces zou het verbeterde motormanagement van de Samsung BMW 130i Cup debuteren. Dat moet zorgen voor snellere rondetijden van de snelste merkencup van Nederland. De introductie werd echter uitgesteld tot het volgende raceweekeinde. “We hebben gisteren met het systeem getest, waarbij enkele problemen naar boven zijn gekomen”, aldus cupcoördinator Frank Kerseboom op zaterdag. “De oplossing kwam niet boven water. We hebben vervolgens besloten om geen risico’s te nemen en dit weekeinde nog met het vertrouwde motormanagement te racen.”

Nieuwe gezichten
Het startveld telde twee nieuwkomers en een ‘oude bekende’ die tijdens de Paasraces ontbrak: Luuk Glansdorp, Toine Nagel en Rintje Ritsma. Luuk Glansdorp is inmiddels een bekende naam in de autosport. Glansdorp reed vorig seizoen in het Duitse Formule BMW kampioenschap, na een carrière in de kartsport waarin hij onder meer wereldkampioen Rotax Max werd.

480_glansdorp_499

In zijn eerste autosportseizoen pakte Luuk vorig jaar een paar podiumplaatsen in het Rookie-klassement, daarnaast werd hij zevende in het WK van de klasse.
“Ik wilde mijn carrière in de formulewagens voortzetten, maar dat is voor dit seizoen niet gelukt”, vertelde de pas 18-jarige coureur tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. “Wat dat betreft richt ik mijn pijlen nu op volgend jaar.”

480_glansdorp_portret_479

Via zijn begeleider en voormalig coureur Wilko van Vegten kwam Luuk bij de Samsung BMW 130i Cup en het Certainty Racing Team terecht. “BMW Amsterdam heeft mij vorig seizoen al gesteund. Het dealerbedrijf is dit jaar mijn hoofdsponsor”, aldus Glansdorp. BMW Amsterdam is tevens partner van het Certainty Racing Team, dus het contact met het team van Dillon Koster kwam niet als een verrassing. Luuk rijdt de rest van het seizoen voor het team.
De vrijdag voor de Pinksterraces reed hij zijn eerste ronden in de raceversie van de BMW 130i. “Ik moet erg wennen”, was zijn weinig verrassende reactie. “Ik wil voor een topklassering gaan, maar dat is nu nog niet mogelijk. De eerste kwalificatietraining, waarin ik twee seconden tekort kwam op de snelste man, viel mij eerlijk gezegd niet tegen.”

480-nagel_actie_2347

Toine Nagel
Toine Nagel bemande de tweede auto van het Renova Euser Team. “Ik heb in 2006 en 2007 twee seizoenen met een BMW 318ti Compact in de Zomeravondcompetitie gereden”, blikte hij terug. “Destijds heb ik met een Seat Ibiza TDi van het vorige model ook aan het Winter Endurance Kampioenschap deelgenomen.”
Na een jaar ‘rust’ maakte hij tijdens de Pinksterraces zijn debuut in de Samsung BMW 130i Cup. “Ik ben via Frank Kerseboom bij de klasse terechtgekomen”, vertelde hij. “Ik ken Frank van de Rensportschool Zandvoort, waar ik destijds mijn racelicentie heb gehaald.”

480_nagel_portret_491

Net als voor Luuk, geldt ook voor Toine dat hij flink moet wennen aan de BMW 130i in racetrim. “Anderhalve week geleden reed ik mijn eerste rondjes. Deze auto gaat een stuk harder. Met mijn Compact reed ik rondetijden van 2:10 op Circuit Park Zandvoort, nu rijd ik twee minuten rond. Met het extra motorvermogen heb ik geen problemen, maar ik moet wel erg wennen aan de remmen.”
De dagen voorafgaande aan zijn debuut in de Samsung BMW 130i Cup werd Toine bijgestaan door niemand minder dan teambaas Cor Euser. “Van hem heb ik veel geleerd.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet