Formule 1

Formule 1: Massa weerstaat tactisch strijdplan Hamilton

Felipe Massa heeft zich in Turkije niet gek laten maken door McLaren en heeft zijn derde overwinning op rij op Istanbul Park geboekt. Lewis Hamilton was lange tijd in de race de snellere en passeerde Massa zelfs. De Brit was echter lichter en moest een stop extra maken. Dit tactisch foefje, mede uit veiligheidsredenen bedacht om de banden te sparen, bracht Hamilton echter niets extra’s, want hij bleef tweede, waar hij na de start ook al lag. Kimi Räikkönen kwam net tekort voor de tweede stek en finishte als derde.

Tekst: Daan Jeuken

Vuile racelijn
Bij de start is erg duidelijk dat de oneven startplaatsen veruit meer grip hebben. Massa rijdt weg alsof de rest stil staat, terwijl Kovalainen gelijk twee plaatsen terugvalt. Ook Räikkönen op plaats vier en Webber op plaats zes komen niet goed weg vanaf de vuile lijn en verliezen plaatsen. Hamilton pakt de tweede plek en Robert Kubica pakt de derde plaats. Daarachter sluit Kovalainen aan als vierde, voor Alonso, Räikkönen en Webber. In het achterveld vliegt Giancarlo Fisichella over Kazuki Nakajima heen en de twee verliezen veel onderdelen, die op de baan achterblijven. De safetycar komt de baan op om de rotzooi op te ruimen.

Vroege stop
Na een ronde safetycar gaat deze alweer de pits in, maar opvallenderwijs doet dit ook Heikki Kovalainen. De Fin zat bij de start dicht bij zijn landgenoot Räikkönen, maar dit leverde geen zichtbare touché op. Toch moet de McLaren-rijder al een pitstop maken. Een extra plaatsje winst voor Räikkönen, die na de herstart ook al snel Alonso passeert en zo plaats vier in handen neemt.

Minimale verschillen
In de openingsfase van de Turkse Grand Prix blijven de onderlinge verschillen erg klein. Aan kop rijden Massa en Hamilton om beurten de snelste rondetijden, waarbij de verschillen slechts in honderdsten liggen. Daarachter laat Kubica een klein gaatje vallen van vijf seconden, met vlak achter de Pool de Ferrari van Kimi Räikkönen. Ook Alonso, Webber en Heidfeld blijven binnen enkele seconden volgen.

Late stoppers winnen plaatsen
Fernando Alonso is in ronde vijftien de eerste die zijn pitstop moet maken. De Spanjaard was dus de allerlichtste van de kwalificatie en een ronde later volgt ook Hamilton. Massa en Kubica kunnen wat langer door terwijl na hun stop Räikkönen er nog een paar vliegende rondjes uitknalt. Deze paar extra rondjes leveren Räikkönen een plaatsje winst op, want hij komt voor Kubica de baan op. Ook Nick Heidfeld kan net zo lang door als de Fin en hij passeert met zijn late stop zelfs Alonso en Webber.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet