A1GP

A1GP: Team Nederland kritisch na wederom teleurstellende kwalificatie

480_jeroen_brands1

Team Nederland heeft de laatste kwalificatie van het A1 GP-seizoen afgesloten als elfde en tiende; de startplaatsen voor respectievelijk de sprint- en hoofdrace. Na afloop van de vrijdagtrainingen dacht Nederland het lek weer boven te hebben, maar dat bleek vandaag meer illusie dan waarheid. Groot-Brittannië scoorde op thuisgrond de poleposition voor de sprintrace, Narain Karthikeyan behaalde in het tweede deel van de kwalificatie de eerste poleposition voor India.


Tekst: Daan Jeuken

Johnny Reid kan voorbeeld Van der Drift niet volgen
De titelstrijd in de A1 GP moet in het laatste weekend worden beslecht, maar het moet wel heel raar lopen wil Zwitserland de titel nog mislopen. De Zwitsers staan 29 punten voor op Nieuw-Zeeland, dat ook nog eens een teleurstellende zaterdag meemaakte. Het team gooide gisteren nog hoge ogen in de vrijdagtrainingen waar de halve Nederlander Chris van der Drift zijn debuut maakte en meteen maar als snelste rookie eindigde. Johnny Reid had het vandaag echter moeilijker en staat morgen voor de onmogelijke opgave om vanaf de plaatsen tien en zeventien punten goed te maken op Zwitserland, dat twee keer als derde mag starten. Het blijft echter een mechanische sport…

Zelfreflectie
Hoewel de verschillen klein waren, zijn de elfde en tiende startplaats van Team Nederland weer een flinke teleurstelling. Jan Lammers sprak dan ook harde woorden over het team dat de titelaspiraties dit jaar wederom niet met daden kon ondersteunen. “Ik kan goed tegen mijn verlies, maar hier wordt ik goed ziek van. Ongeacht hoe de races morgen aflopen - we kunnen het nodige geluk hebben en met goede pitstops wellicht wat doen - moet ieder van ons zich dit resultaat persoonlijk aanrekenen. Zonder maatregelen rijden we niet vooraan mee, dat is nu wel duidelijk. Het goed krijgen van de balans in de auto is een vaardigheid die we gewoon moeten bezitten en als we in de toekomst aanspraak willen gaan maken op het winnen van races zullen we echt het nodige moeten doen.”

480_jeroen_brands2

Jeroen Bleekemolen was milder in zijn analyse: “We hadden er natuurlijk goed bij willen staan. Het is heel erg jammer, we kwamen gewoon steeds was tekort. We kregen de balans van de auto ook niet helemaal goed in orde. Het was onder- en overstuur, steeds een beetje van het een of het ander. Wat we ook deden, we kwamen niet echt vooruit wat tijd betreft. Omdat iedereen dichtbij elkaar zit kun je aan de ene kant zeggen dat inhalen morgen moeilijk gaat worden, de snelheidsverschillen zijn klein. Anderzijds denk ik ook dat, zeker omdat het de laatste races zijn, mensen een stapje extra doen en hard er tegen aan gaan. Ik verwacht dat we dan ook wel eens wat auto’s op minder dan vier wielen voorbij zouden kunnen komen.”

Startopstelling sprintrace
1. Groot-Brittannië, 1:14.424
2. USA, op 0.002
3. Zwitserland, op 0.348
4. Ierland, op 0.511
5. India, op 0.616
6. Portugal, op 0.653
7. Zuid-Afrika, op 0.718
8. Frankrijk, op 0.792
9. Duitsland, op 0.882
10. Nieuw-Zeeland, op 0.888
11. Nederland, op 0.914

Startopstelling hoofdrace
1. India, 1:14.682
2. Groot-Brittannië, op 0.227
3. Zwitserland, op 0.275
4. Ierland, op 0.338
5. Duitsland, op 0.360
6. Frankrijk, op 0.584
7. Zuid-Afrika, op 0.602
8. China, op 0.631
9. USA, op 0.716
10. Nederland, op 0.938

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet