Formule 1

Formule 1: Räikkönen blijft uit mêlee en leidt dubbelzege in


Harde klapper Kovalainen
Terwijl de blikken zijn gericht op de pitstraat vliegt Heikki Kovalainen bijzonder van de baan. De Fin ziet de velg van zijn linkervoorband ploffen en schiet rechtuit snoeihard de bandenstapels in. De McLaren schiet onder de bandenstapel en komt daar vast te zitten. Met behulp van de marshalls en de doktoren wordt de Fin uit de auto gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Gelukkig is de Fin bij kennis en kan hij het geruststellende duimpje opsteken.

Bijkomend nadeel van de crash van Kovalainen is dat op het moment dat de safetycar de baan opkomt de pitstraat dichtgaat. Nick Heidfeld zit echter zonder benzine en moet wel een stop maken, daarbij bijna zeker een stop-and-go-penalty oplopend. Op het moment dat de pitstraat wel weer open gaat maakt Rubens Barrichello zijn stop, maar om onverklaarbare reden rijdt hij bij zijn pitcrew weg met een kapotte voorvleugel. De Braziliaan moet een ronde lang met een voorvleugel onder auto rondrijden alvorens weer de pits in te rijden voor een nieuwe.

Einde Spaans feestje + andere pechvogels
In ronde 28 is de baan weer vrij en kan iedereen weer van start. Nick Heidfeld rijdt inmiddels vijfde, maar moet zijn stop-and-go-penalty van tien seconden nog inlossen. Hierdoor schuif Alonso weer door naar plaats vijf, maar in ronde 35 geeft zijn Renault-motor de geest en moet hij uitstappen. Voor een deel van het Spaanse publiek is dit reden om maar alvast huiswaarts te keren. Een ronde na Alonso moet ook Rubens Barrichello uitstappen; hij parkeert zijn auto in de garage. Enkele ronden later is Nico Rosberg de volgende die uit zijn wagen moet stappen. De op de zevende plaats liggende Duitser ziet zijn Toyota-motor ploffen en parkeert zijn auto op het rechte stuk.

Met nog dertien auto’s op de baan komen punten ineens een stuk dichterbij voor sommige niet-reguliere puntenklanten. Sato, Heidfeld, Glock, Fisichella en Coulthard zitten nog buiten de punten maar ruiken bloed.

Laatste stop
Met nog twintig ronden te gaan zoeken de rijders voor de tweede en laatste keer de pits op. Bij Ferrari is het wederom Massa die als eerste moet en de Braziliaan moet wederom het onderspit delven in de teamtwist. Ook Kubica en Hamilton gaan weer tegelijk de pits in, maar ook hierbij zijn er geen positieveranderingen.

Strijd om laatste plaatsen
Terwijl aan kop de strijd alweer snel beslist lijkt, zijn er achter in het veld nog wel wat plaatsen te bepalen. Nick Heifeld laat zien dat hij eigenlijk niet buiten de punten hoort en Heidfeld rijdt naar de negende plaats ten koste van en Fisichella. Het gat van 8,5 seconde naar nummer zes Trulli toe lijkt echter te groot om in de laatste negen rondjes nog goed te maken. Ook Glock en Coulthard voeren nog een interne strijd uit, maar Coulthard heeft dit jaar patent op aanrijdingen en ook nu met Glock is het weer raak. Wie de schuldige is zullen de baancommissarissen na de race nog gaan bepalen, maar feit is dat Glock een nieuwe neus moet gaan halen terwijl Coulthard een lekke band oploopt. Via de pits komt Coulthard op de baan en op de laatste plaats komt hij achter Takuma Sato te zitten. De Schot zet alles op alles om niet als laatste te eindigen en na twee mislukte pogingen lukt het hem dan toch om de Super Aguri naar de laatste plaats te verwijzen.

Achterin het veld zijn er dus de nodige schermutselingen, maar Kimi Räikkönen en Felipe Massa rijden probleemloos hun race ten einde. De dubbelzege van Ferrari benadrukt de vorm van het team, Lewis Hamilton moet genoegen nemen met plaats drie en Robert Kubica mag dit keer niet naar het podium. Op plaats vijf heeft Mark Webber zijn beste seizoensresultaat en op plaats zes doet Jenson Button het misschien nog wel beter door de eerste punten van Honda binnen te halen. Ook Kazuki Nakajima en Jarno Trulli mogen vandaag punten mee naar huis nemen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet