Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Belcar

Zinderende zesuursrace Belcar op Spa

 podium_spa

Zaterdag 11 juni gaat op het circuit van Spa-Francorchamps om 17.15 uur de derde wedstrijd van de Mediagroup Van Dyck Belcar van start. Een avondwedstrijd over zes uren met een héél speciale sfeer.
Na de twee voorgaande Belcarwedstrijden, die respectievelijk werden verreden over 125 minuten en tweemaal 60 minuten, krijgen we nu met een wedstrijd over 360 minuten. Alweer ander format in de belcar. Dat de komende confrontatie door verschillende teams zal worden aangewend als generale repetitie voor de komende etmaalraces in Zolder en Francorchamps en de 12 Uren van Francorchamps BTCS is te merken aan de gastwagens en - qua rijdersbezetting – de verschuivingen binnen bepaalde teams. Sinds 2001 werd de Spa Euro Race telkens verreden over vier uren. Dat dit seizoen de wedstrijd over zes uren loopt is voor de eerste maal in de Belcargeschiedenis.

Tekst: Flor Schilte - Foto's: Tim Böhme

Marc Martens, promotor van Mediagroup Van Dyck Belcar: “De organisatoren van de Spa Euro Race hebben ons de kans gegeven om de inmiddels traditionele wedstrijd over 240 minuten met 120 minuten te verlengen. Dit geeft de rijders de kans om dit seizoen twee uren méér wedstrijd te rijden. Dit voorstel kwam echter een hele tijd nadat het Belcarreglement door de RACB Sport was goedgekeurd. Dat brengt onder andere met zich mee dat we als organisator van het kampioenschap niets meer konden wijzigen betreffende puntendeling of het maximum aantal toegelaten rijders per wagen. De minimale en maximale bezetting blijft dus respectievelijk twee en drie rijders per wagen. Wat betreft een eventuele deelname van teams uit het FIA GT-kampioenschap zegt het FIA-reglement dat desbetreffende wagens zes weken voor een wedstrijd niet mogen trainen of racen op een circuit waar de volgende wedstrijd plaatsvindt. vanwege het feit dat de Spa Euro Race zeven weken voor de 24 Uren van Francorchamps wordt verreden, is de deelname van FIA GT-wagens dus geen probleem. Maar ze moeten wel rijden volgens het technisch reglement van de Belcar. De aanvraag van GLPK om met de Corvette aan de start te komen, is spijtig genoeg negatief beantwoord omdat deze wagen is uitgerust met carbonremmen en dus niet conform is aan het huidige Belcar reglement. Vorig seizoen heeft Schnitzer de Mediagroup Van Dyck Belcar aangewend ter voorbereiding op de 24 Uren van Francorchamps en heeft men de officiële BMW’s M3 GTR omgebouwd naar Belcar-specificaties”.

 start_spa
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet