DTM

DTM: Analyse DTM-race Hockenheim

dtm_start_480

Na afloop van het eerste DTM-raceweekend van het seizoen 2008 zet AUTOSPORT.NL een aantal opmerkelijke zaken op een rij in een analyse van de race en wat eromheen gebeurde.


Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat, PR


Groot verschil tussen Audi en Mercedes-Benz
Het verschil tussen Audi en Mercedes-Benz is groter dan men in Stuttgart had gehoopt, en dan in het voordeel van het Beierse merk. Bij de tests in Oschersleben twee weken geleden reden de Mercedesssen duidelijk nog met meer gewicht en liet men niet het volledige potentieel zien, terwijl de Audi’s daar al snel waren. Op Hockenheim reed Mercedes echter op volle oorlogssterkte, en kon zeker in de kwalificatie geen vuist maken tegen de overmacht van de Audi’s. Een verschil van 0,2 seconden op één kwalificatieronde is in de DTM een flink gat.

audi_trio_hockenheim_480

De Audi-rijders (hier vlnr Kristensen, Ekström en Scheider) waren absoluut dominant

Alleen Di Resta kon het Audi-tempo volgen
In de race was Paul di Resta de enige die het tempo van de beide Audi’s vooraan het veld (Ekström/Scheider) nog enigszins kon volgen, getuige ook zijn snelste rondetijd van 1.34,104 een nieuw DTM-ronderecord op Hockenheim. Bruno Spenglers snelste ronde was met 1,34,813 zo’n vier tienden langzamer dan de snelste rondes van Ekström en Scheider en het gemak waarmee bijvoorbeeld Martin Tomczyk binnen vijf ronden het gat naar Spengler dichtreed was opmerkelijk.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet