Racing Shows

Racing Shows: Autosport op de Techno Classica 2008

essen_1
Hans-Joachim Stuck signeert op de stand van Schuco het beursmodel van het modelautomerk uit Neurenberg, een 1:87-weergave van de Koeppchen-BMW 2002 waarmee hij in 1971 samen met Clemens Schickentanz de eerste editie van de 24-uursrace op de Nürburgring won

"Wanneer weet je dat je echt oud wordt? Wanneer je als coureur op een oldtimerbeurs gevraagd wordt!', grapte Hans-Joachim Stuck, tegenwoordig autosportadviseur voor het Volkswagen-concern. Tot en met aanstaande zondag zijn de hallen van het Gruga-tentoonstellingscomplex in de Duitse stad Essen weer gevuld met allerlei fraais op klassiekergebied tijdens de 20e editie van de beurs "Techno Classica". Ook voor autosportliefhebbers is er weer volop te vinden, en dan hebben we het niet eens over de talloze stands met prachtige boeken, oude folders en andere documentatie, schitterende badges en modelauto's en tal van andere zaken die een mens weliswaar niet nodig heeft, maar die een verzamelaarshart wel sneller doen kloppen. Op de eerste beursdag togen we naar Essen en legden het volgende voor u vast.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions

essen_2


De hedendaagse DTM mag dan een mooie klasse zijn, de Deutsche Rennsport Meisterschaft uit de jaren zeventig spreekt minstens zozeer tot de verbeelding. Wat te denken van deze Divisie II-auto, de Zakspeed-Ford Escort Turbo in Mampe-kleuren, onder andere bestuurd door Armin Hahne?


essen_16


Of deze Porsche 935 uit de Divisie I, waarmee de Keulse broers Kremer successen behaalden dankzij coureur Bob Wollek? Overigens was er in Keulen een felle concurrentiestrijd tussen de Kremers en hun aartsrivaal, onroerend-goedmagnaat Georg Loos, die zijn Gelo-team runde. Helemaal toen Loos coureur John Fitzpatrick van Kremer losweekte. De Brit keerde snel weer op zijn schreden terug...


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet