Formula Ford

Formule Ford: Oud-kampioenen heersen met Pasen (lang)

480_jeroen_valk_4298

Met Jeroen Bleekemolen en Vincent van der Valk op de hoogste trede van het Formule Ford-podium hadden het net zo goed de Paasraces van 1998 kunnen zijn. Alleen waren de weersomstandigheden toen waarschijnlijk beter.

480_jeroen_actie_7039

Jeroen Bleekemolen, de kampioen van dat jaar bewees zijn veelzijdigheid en klasse door tot twee keer toe de hoogste trede te mogen beklimmen. In de eerste race vormde alleen Rogier Jongejans een bedreiging, maar zelfs dat was van korte duur. In de Zetec Cup heerste de Masters-winnaar van 1998 en kampioen 1999 Vincent van der Valk terwijl René Kouwenberg, nota bene kampioen in 1990 en 1991, tot twee keer toe de tweede plaats voor zich opeiste.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Gerrie Hoekstra, Tim Böhme en Boudewijn Pieters

480_17deelnemers_4232

Ondanks de enkele weken geleden nog verontrustende berichten stonden er toch 17 Formule Fords aan het vertrek. Gezien het vroege tijdstip in het jaar en de korte voorbereidingstijd geen slecht begin. Dat hadden er nog twee meer kunnen zijn maar het Deense tweetal Mikkel Johansen en Claus Froekjaer-Lorendsen koos al op ‘goede’ vrijdag het hazenpad toen hun tent onder de winterse omstandigheden bezweek.

480_vecht_4656

Een verrassing was de last minute inschrijving van Mike van der Vecht die net op tijd onderdak vond bij het team van Bas Kuppeveld. Verder waren de Duratecs met twaalf auto’s duidelijk in de meerderheid ten opzichte van de vijf Zetecs. Zoals vooraf al aangekondigd in het veld met Jeroen Bleekemolen, Vincent van der Valk en René Kouwenberg een aantal gastrijders en voormalig kampioenen. Daarmee vormde dit drietal meteen een mooie maatstaf voor de nieuwe aankomende talenten. Na afloop moest worden geconstateerd dat ze de lat iets te hoog legden voor de rest van het veld.

Eerste meters
De Formule Ford mocht het spits afbijten tijdens de Paasraces 2008. Hoewel het asfalt nog niet volledig was opgedroogd gingen alle rijders toch op slicks de baan op. Allemaal? Liroy Stuart, Jeroen Mul en Mike van der Vecht mochten de eerste vijf minuten van de kwalificatie in de pits afwachten.

480_afwachten_4264

Het drietal was te laat op de verplichte rijdersbriefing verschenen en zij waren de eerste rijders van dit seizoen die met deze nieuwe straf van de wedstrijdleider te maken kregen. Jeroen Bleekemolen maakte zijn reputatie meteen waar door met een tijd van net boven de 1:50 seconden vanaf het eerste moment de pole position te bezetten. Naarmate de kwalificatie vorderde gingen de tijden snel oplaag. Even leek Simon Knap voor een verrassing te zorgen door de eerste plaats over te nemen maar als snel stelde Geva-rijder Bleekemolen weer orde op zaken door in 1:48 seconden naar plek één te sturen. Achter de snelle Bleekemolen wisselden de posities voortdurend. Rogier Jongejans, Liroy Stuart, Anders Krohn en opnieuw Knap terwijl ook Jeroen Mul en Jennifer van der Beek zich regelmatig vooraan lieten zien.

480_jennifer_4279

Tegen het eind van de kwalificatie onderstreepte Bleekemolen zijn klasse door met 1:47.673 seconden als enige de 1:48-barrière te doorbreken. Knap bleef steken op 0,6 seconden maar pakte toch een fraaie tweede positie, voor zijn voormalig teamgenoot Jongejans. Een keurige vijfde plaats was er voor Van der Beek die daarmee Stuart maar net voor moest laten gaan. Tegenvallers waren er voor Henk Vuik en Anders Krohn die bleven steken op een 7de en 8ste positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet