DTM

DTM voorbeschouwing: Brno terug op de kalender.

Aankomend weekend wordt na drie weken rust de vierde race van het seizoen verreden. Deze was officieel bedoeld op het circuit van Moskou, maar nadat deze al vroegtijdig in de winter afzei, werd als alternatief het circuit in Tsjechië gepresenteerd. Het zal de vijfde keer in de geschiedenis zijn dat er op het circuit wordt gereden en de tweede keer op rij. Verleden jaar was een zeer succesvolle versie voor Audi. Het team werd daar kampioen met Mattias Ekström.

Tekst: Pieter de Boer, Foto: PR

 Circuit


Zover zal het dit jaar echter niet komen. Het kampioenschap ligt nog volledig open, met Paffett aan de leiding na drie races. Hij wordt echter op de voet gevolgd door Häkkinen, Ekström en Alesi, terwijl ook Kristensen slechts vijf punten toegeeft. Het seizoen is natuurlijk nog maar een paar races oud, maar wel al is duidelijk dat Mercedes op dit moment de touwtjes stevig in handen heeft. Het team won tot nog toe nog alle races en staat met drie coureurs op de eerste en gedeelde tweede plaats. Dat terwijl zij al twee races met strafgewicht aan boord rijden.

Het circuit van Brno is vlak buiten de stad gesitueerd in een bosrijke omgeving. Het circuit ademt al direct bij aankomst een heuse historie uit. Al in 1930 werd er in Brno geracet, echter was dit op een 29,1 km lange baan, die ook door de straten van de stad liep. Na de oorlog werd het circuit echter ingekort tot ruim 17 kilometer waarna er ook nog een enkele race gereden werd voor het wereldkampioenschap Formule 1. Het circuit maakte echter echt naam met het motorracen en concentreerde zich pas in tweede instantie op het autoracen. In 1987 werd het huidige circuit aangelegd, waarna al een jaar later de DTM zijn gezicht voor het eerst toonde in Tsjechië. Het was de huidige ARD-comentator Klaus Ludwig die de eerste race op zijn naam zette. Hij herhaalde dit kunstje drie jaar later opnieuw, echter was hij toen overgestapt van de Ford Sierra naar de Mercedes-Benz 190 Evo II. Het laatste optreden van het oude DTM was in 1992. Johnny Cecotto pakte daar een dubbelzege. Ook dit jaar zal er een Cecotto aan de start staan. Echter is het nu zijn slechts 15 jarige zoon die in de Formule BMW ADAC meevecht.

En dus maakte de DTM na 12 jaar zijn comeback in Brno in 2004. Het werd direct een memorabele race, want in het jaar dat Audi opnieuw ingestapt was in de DTM was het merk niet te stoppen. Ze pakte in Tsjechië al de titel met Mattias Ekström, terwijl de andere overgebleven titelkandidaat, Christijan Albers, zijn race volledig verpeste. Het werd een groot feest in Brno en Ekström zal dan ook naar verwachting met plezier terug komen in Tsjechië.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet