A1GP

A1GP: Team Nederland stelt teleur in kwalificatie

3_photo-photolarge

Wanneer je het positief wilt bekijken kun je zeggen dat de verschillen uitermate klein zijn. Maar met een elfde startpositie in de sprintrace en zelfs een dertiende in de hoofdrace lijkt het succes in Mexico City ver weg te zijn. Team Zuid-Afrika pakte de pole in de sprintrace, Team Canada mag in de hoofdrace vanaf de voorste positie vertrekken.

Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: PR

Na de vrije trainingen had het team een goed gevoel en werd de kwalificatie op het Autodromo Hermanos Rodriguez vol vertrouwen tegemoet gezien.
De eerste tien minuten van de 15 minuten durende eerste kwalificatierun werden er nauwelijks auto’s op de baan gezien. Vraag is waarom er vier sessies van 15 minuten gepland worden, terwijl er toch maar effectief maximaal vijf minuten per sessie gereden wordt. Onder regenachtige omstandigheden is het natuurlijk anders, maar als het droog en stabiel is zouden vier sessies van een minuut of vijf eigenlijk voldoen.

26_photo-photolarge

Kwalificatie 1
Team Libanon was met Jimmy Auby de eerste die een tijd zette, maar die wist direct dat hij met zijn 1.22.425 niet in de buurt van een top tien zou komen.
Jeroen Bleekemolen reed vier minuten voor tijd de baan op om zijn snelle ronde neer te zetten. Zijn 1.21.005 was goed voor een tweede tijd op dat moment. Maar achter hem zat nog een hele serie rijders die het net even beter deden, zodat Team Nederland zich met een zesde tijd tevreden moest stellen.

Kwalificatie 2
Met een iets andere instelling ging de Nederlandse bolide de laatste minuten van de tweede sessie weer met nieuwe banden de baan op. Maar terwijl de meeste landen hun tijd uit de eerste sessie wisten te verbeteren lukte dat Jeroen niet, waardoor Team Nederland terugviel naar een bittere elfde startpositie voor de sprintrace. Adrian Zaugg wist in de allerlaatste seconden van de tweede run de poleposition veilig te stellen voor Zuid-Afrika.

Kwalificatie 3
Team Nederland besloot de eerst run voor de hoofdrace op gebruikte banden te doen. Logischerwijs was daarmee elke kans op een goede tijd al op voorhand verkeken, een zestiende tijd was het maximaal haalbare.

Kwalificatie 4
Op nieuwe banden moest de vierde kwalificatierun dan het zo gewenste goede resultaat geven. Aan kop van een treintje kwam Jeroen drie minuten voor tijd de baan op voor de beslissende snelle ronde. Helaas kon er opnieuw geen goed resultaat worden neergezet. De rondetijd van 1.21.263 was bijna een seconde langzamer dan de poletijd van, verrassend, Robert Wickens van Team Canada.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet