GT

FIA GT: Hezemans helpt GLPK naar eerste overwinning

Al aan het begin van het seizoen durfde het team de uitspraak aan: Deze wagen is een winnaar! Vandaag bewezen ze het op de enige correcte manier die er bestaat, door het uit te voeren. Ondanks hete uren voor de race, toen de versnellingsbak het begeven had, weet het team het hoofd koel te houden en pakt zijn eerste overwinning in 2005.

In Monza, Magny Cours en Silverstone scheelde het al vaak weinig of het Belgisch/Nederlands team eindigde op het podium. Maar pech en onverwachte technische tegenslagen zorgden ervoor dat het nooit zover kwam. Na Silverstone, en met Imola in het verschiet, werd beslist om de wagen te reviseren en de gebruikte onderdelen te vervangen. Een prima zet van het GLPK Carsport team onder leiding van team-manager Toine Hezemans. Vanaf de eerste vrije training op vrijdag klokte de Corvette C5-R de snelste tijd! Dat liet het beste vermoeden voor de rest van het weekend. Het was een prima dag voor ons" aldus Bert Longin. "De setup, die we samen met Anthony en Mike gekozen hadden, bleek van het eerste moment goed te zijn én voor de kwalificaties én voor de wedstrijd. We voelden meteen dat het goed zat." Met een rondje van 1’46".481 was de Corvette C5-R de enige wagen op vrijdag die onder de grens van 1’47" dook, en dat zegt veel over het potentieel van de wagen.

Optimisme troef in het team en dat optimisme werd bevestigd op zaterdag met een pole positie van Mike Hezemans. Een rondje 1’45"835 was al na de eerste kwalificatie goed genoeg voor pole. Hezemans versloeg met zijn snelle ronde onder andere ex Formule 1 rijder Pedro Lamy die met een Ferrari 550 Maranello de tweede tijd neerzette.

De stunt.

Traditioneel is er op zondag, enkele uren voor aanvang van de wedstrijd, de warming up. De laatste keer dat de rijders met de wagen mogen rijden voor de wedstrijd begint. Deze warming up draaide uit op een catastrofe voor GLPK Carsport. Bert Longin kwam de pits binnen met een kapotte versnellingsbak. "Wat er toen gebeurde was uitzonderlijk. Dit heb ik nooit meegemaakt" aldus Bert Longin. "Omdat wij niet over een reserve versnellingsbak beschikken hebben onze mecaniciens de versnellingsbak gedemonteerd, gerepareerd en opnieuw in de Corvette geplaatst. En dat in 1 uur en 15 minuten! Waanzinnig!!! Iedereen dacht dat we daar minsten 3 uur zouden voor nodig hebben. 2 minuten voor het sluiten van de pitlane zijn we de piste opgegaan. Niemand wist of de versnellingsbak het zou houden, of de versnellingsbak betrouwbaar zou zijn. Maar het team had toen al een overwinning beet. Dit was een uitzonderlijke prestatie van de mensen van het GLPK Carsport team!"

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet