Diversen

Div: Hans-Joachim Stuck heeft plannen voor nieuw toerwagenconcept

btcc_1994_lammers_donington
De Super Touring-reglementen waren medio jaren negentig voor vele fabrikanten aantrekkelijk, zoals Volvo

Onder het motto ""Those were the days, my friend...": medio jaren negentig vierden de diverse toerwagenkampioenschappen volgens het internationale FIA Super Touring-reglement hoogtij. Tal van fabrikanten, zoals Alfa Romeo, Audi, BMW, Ford, Honda, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Toyota, Xedos en Volvo ontwikkelden toerwagens voor deze tweeliterformule. Via fabrieks- of privéteams volgde de deelname in de Procar in België, het BTCC in Groot-Brittannië, de STW in Duitsland, de Superturismo in Italië of vergelijkbare kampioenschappen in Frankrijk, Spanje, Zuid-Afrika, Australië en zelfs Amerika. Als het aan Hans-Joachim Stuck ligt, die overigens zelf nooit echt liefhebber was van de in zijn ogen te weinig krachtige Supertoerwagens, keren die tijden terug. Stuck, sinds 1 januari van dit jaar adviseur voor  de autosport bij alle merken van het Volkswagen-concern, werkt aan een nieuw toerwagenconcept waaraan volgens hem 19 fabrikanten zouden kunnen deelnemen. Volgens Stuck is het concept "al voor 70 procent klaar".

Tekst: René de Boer
Foto: archief

Stuck deed de aankondiging in een interview met het Duitse online-magazine "Motorsport Total", waarvoor hij tot kortgeleden ook als columnist actief was. Alleen al binnen het Volkswagen-concern heb je met Audi, SEAT, Skoda en Volkswagen vier merken die zo aan een serieus toerwagenconcept zouden kunnen meewerken. Stuck zet bij zijn plannen vooral op innovatie: "Het is de bedoeling om alternatieve en hergebruikbare brandstoffen te gebruiken", zegt hij. "Dat is een heel spannende aangelegenheid, een interessante opgave!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet