Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
A1GP

A1GP: Bleekemolen zesde in vrije training, Frankrijk rapste in Eastern Creek

eastern_creek_vrijdag1

Blijkbaar zat Loic Duval nog vol adrenaline toen hij op het circuit van Eastern Creek aankwam. De rijder van A1GP Team Frankrijk arriveerde slechts een uur voordat hij op vrijdag de vrije training moest rijden. Om vervolgens verreweg de snelste rondetijd neer te zetten. Team Nederland met Jeroen Bleekemolen kwam tot stek zes.

Tekst: Marc Kok
Foto's: A1GP Team Nederland

Het was bewolkt en vochtig op het circuit dat in de buurt van het Australische Sydney is gesitueerd. Dat kon Loic Duval er niet van weerhouden om meteen in zijn allereerste vliegende ronde de snelste tijd neer te zetten. De Fransman rondde het bijna vier kilometer lange circuit in 1.18,675.

Nieuwe set-up
De Canadese rookie Robert Wickens, die sinds zijn intrede in de A1GP erg goed rijdt, klokte de tweede chrono. Hij werd gevolgd door Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland, Libanon en Nederland. Jeroen Bleekemolen, die met een compleet nieuwe set-up reed, kwam tot een beste tijd van 1.19,669 – een kleine seconde achter Frankrijk. Thuisland Australië eindigde net achter de Aerdenhouter. Team Zwitserland, dat het begin van het seizoen domineerde, kwam er net zoals de vorige A1GP niet aan te pas. Neel Jani zette P12 neer. Ook de 14de plaats van Team Duitsland, dat nu weer met Michael Ammermuller racet en in Nieuw-Zeeland met Christian Vietoris de hoofdrace won, was opvallend matig. Net als de 22ste en laatste positie van Ierland.

Rookies
Eerder op de dag had Arie Luyendijk jr. op een opdrogende baan voor Team Nederland de rookie sessie gereden. Omdat de formatie van seatholder Jan Lammers met een compleet nieuwe set-up op de baan was gearriveerd, moest Luyendijk vooral kijken of die modificaties een verbetering zijn. Zijn klassering (15de van de 18 rookies) was van minder belang.

Winst in bocht 1
Jeroen Bleekemolen stelde na afloop dat hij weinig grip had met de wagen: "Vooral in de langzame bochten was dat zo. Wel positief is de winst die we geboekt hebben in bocht 1. Vorig jaar konden we daar eigenlijk nooit echt vol gas doorheen, nu was dat iedere keer zo. Maar we moeten nog aan de slag om de auto voor morgen flink te verbeteren. Daarbij werken we ook met de informatie van Australië, waar we mee samenwerken. Die waren het snelst in de Rookie sessies en zaten vlak achter ons in de vrije training. Misschien kunnen we daar ook nog wel wat van leren. Nu komen we duidelijk nog wat te kort, zeker op Frankrijk dat ook op gebruikte banden erg snel was. Tijdens de sessie hebben we heel veel geprobeerd en best grote veranderingen gemaakt. Morgen kunnen we tijdens de laatste vrije training op gebruikte banden zien of dat gewerkt heeft.''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet