WTCC: FIA-toerwagenbureau neemt beslissing over technische aanpassingen

De SEAT-diesels raken 25 kg gewichtsvoordeel en de vlakke bodemplaat kwijt
Zo’n zes weken voordat het WTCC-seizoen van start gaat in het Braziliaanse Curitiba heeft het toerwagenbureau van de FIA een aantal veranderingen op technisch gebied vastgesteld. Zo mogen de SEAT Leon diesels niet meer met vlakke bodemplaat rijden en raken ze hun extra gewichtsvoordeel van 25 kg, dat in juli vorig jaar werd besloten, kwijt. Bovendien zullen de auto’s met dieselmotor worden uitgerust met een meetinstrument, dat de turboboost, de benzinedruk en de lucht-/brandstofverhouding in het verbrandingsmengsel meet.
Tekst: René de Boer
Foto: PR
Een aantal vrijstellingen voor diverse auto’s, de veelbesproken zogeheten “waivers”, worden ook voor het komend seizoen gehandhaafd. Hierbij gaat het onder andere om de spoorbreedte van de Alfa Romeo 156, de oliepomp, de schokdempers, de uitlaat en de vlakke bodemplaat voor de SEAT Leon-benzines, de ophanging, wielkasten, spoorbreedte, cilinderkop, oliecarter en subframe voor bij de Chevrolet Lacetti en de aandrijflijn, de motorkap en het uitlaatsysteem bij de BMW 320si.
De algemene reductie van het minimumgewicht voor voorwielaandrijvers van 20 kg, besloten op 26 juli 2007, en van 15 kg voor achterwielaandrijvers als compensatie voor een nadeel bij een rollende start, zoals besloten op 3 april 2007, vervallen, evenals de extra reductie van 25 kg voor de SEATs van eind juli 2007. Daarentegen mag de Chevrolet Lacetti 20 kg lichter worden dan de rest van de voorwielaandrijvers en de SEAT Leon 2.0 TFSI, de benzine-uitvoering, 25 kg lichter worden.
Het totale prijzengeld in de Yokohama Independents’ Trophy wordt verhoogd naar 384.000 Euro voor het hele seizoen. Het puntensysteem voor de privérijders blijft ongewijzigd, met dubbele punten voor de beide races op het stratencircuit van Macau. Opmerkelijk: Stefano d’Aste, die vorig jaar met een verschil van slechts twee punten de titel won bij de privérijders, mag zijn status als “Independent driver” behouden, maar zal het seizoen beginnen met een aftrek van twee punten. Ondertussen heeft D‘Aste bekendgemaakt dat hij komend seizoen weer voor het Italiaanse Proteam zal uitkomen, waar hij ook in 2005 en 2006 al reed. Afgelopen jaar beleefde hij een intermezzo bij het Duitse Wiechers Sport, waar hij zoals gemeld de titel won.