Columns

DNRT: Column: De minuut van Huub: Het grote verschil

Praten over auto’s is moderne mannentaal. En dan gaat het natuurlijk niet over de Ford Mondeo. Het gaat om de echte stoere dingen. Afhankelijk van je niveau gaat het over Ferrari’s, Lamborghini’s en Bugatti’s. Maar eigenlijk zijn die ook niet perfect. Eigenlijk worden er geen goede auto’s gebouwd. Ja, voor normaal gebruik zijn de grote BMW’s en Mercedessen natuurlijk niet slecht, maar de een heeft dit en de ander dat.

Dat gesprek kan mij natuurlijk niet zo boeien. Al die auto’s op zich zijn natuurlijk steengoed. Slechte auto’s worden nauwelijks meer gemaakt. Maar het grote verschil is nog altijd of je beschikking hebt over een auto of niet. Voor wie dat verschil niet meer kent, omdat hij altijd al over een auto kan en kon beschikken, is het goed om een week op de fiets naar Utrecht te rijden in de storm en regen. Of ergens anders heen, maar dan niet te dichtbij. Dan ineens ga je het dak boven je hoofd mateloos waarderen en die kachel in de winter ook. Of dat in een Fiat Panda is of een Bentley, dat maakt dan relatief weinig verschil. Met een Panda kom je niet veel later aan, hij is waterdicht is duurzaam.

Kijk naar de roadtests in de grote autobladen. Daar wordt de Suzuki Alto getest op sportief karakter. Of ‘ie onderstuurd of overstuurd is. Ik vraag mij af: zijn wij wel normaal dat we dit willen weten? Niemand met een Alto kan het wat schelen. Alto’s zijn fantastische auto’s om van A naar B te rijden en dat houden ze ook makkelijk tien jaar vol. Geweldig!! En dan zijn er mensen die zeggen dat zo’n Alto niets is in vergelijking met hun Audi. Het is een verregaande vorm van verwendheid om niet zonder Audi of BMW te kunnen. Ik zeg dus niet dat dat geen goede auto’s zijn, maar het verschil zit in de marge.

Hetzelfde geldt voor de autosport. Kan je je geen Porsche permitteren, dan kan je beter niet gaan racen. Dat is de mening van velen en dat is dan de reden dat er zo ontzettend veel mensen niet racen. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel anderen die weten dat het daar niet in zit. Die racen met een Volvo 360 Geen Modena, in een Dacia Logan, in een BMW E30. Je hoeft dat niet zielig te vinden want dat is het geenszins. In de Dacia (110 pk) -race rijden soms gastrijders mee. Jaap van Lagen, Junior Strous, Hans Wellink en andere ervaren racers. Wat zijn die mensen bezig en wat hebben zij plezier. Jan Lammers rijdt een race met de Volvo 360's en kan zich het veld maar nauwelijks van zich af houden. Iedereen plezier, Jan zeker niet het minst. Als die mensen daar plezier in hebben, wat jammer dat anderen slechts plezier hebben aan het onbereikbare.

Verwendheid is een storend verschijnsel, waar je met weinig problemen vanaf kan komen. Veel mensen vinden het eten bij Van der Valk echt minderwaardig. Vaak vinden zij het eten bij de restaurants voor fijnproevers maar matig (vind ik ook, want altijd te weinig). De remedie is even een dag niet eten, maar dan ook niets. Dan is daarna alles weer lekker. Zou een dag niet voldoende zijn doe er dan twee, dan is Van der Valk weer een delicatesse. Twee dagen in je leven en je vindt alles weer lekker. Simpel toch.

Zo is het ook met al die auto’s die niet deugen. Eigenlijk zijn ze allemaal goed. Zo is het ook met het racen. Het verschil tussen wel en niet is groot en waarmee, dat is dan in de marge. Ik vind ook de extra verwenningen van auto’s fantastisch. Elektrische ramen, airco’s en alle techniek waardoor je geen fouten meer kan maken. Maar er is ook een aantal waar ik toch niet aan kan wennen. Neem de verwarmde stoelen in de winter. Daar zou ik me toch echt voor schamen. Maar het zijn verkoopargumenten die we toch lekker gaan vinden.

Natuurlijk ben ik zelf een groot liefhebber van mooie en vooral snelle of lekkere auto’s. Maar ook daar probeer ik niet verwend te raken. Weliswaar is mijn Subaru WRX in lekkerte bijna niet te overtreffen, maar als ik gestraft zou worden met een Dacia Logan, waar ik de rest van mijn leven in zou moeten rijden, of een Panda of Alto, dan zou ik dat geen grote straf vinden. Maar leven zonder auto, dat zou een straf zijn van formaat. Dat neemt een deel van je vrijheid weg en daar ben ik behoorlijk aan gehecht.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet