IndyCar

Champcar: Zware sancties deelname Indy 500

De OWRS organisatie heeft de American Open Wheel War de afgelopen dagen nieuw leven ingeblazen.
Teams die toch aan de rivaliserende Indy 500 deelnemen kunnen op zware sancties rekenen.


OWRS verbiedt het haar teams, coureurs en personeel deel te nemen aan de Indy 500. Wie toch op de befaamde Brickyard gesignaleerd wordt kan rekenen op een boete van minstens 50.000 U$ dollar.
Ook komen bij eventuele deelname aan de Indy 500 alle punten bij OWRS gesanctioneerde evenementen te vervallen.
Het reglement biedt echter l uitzondering. Alleen als je aan alle rivaliserende IRL wedstrijden deelneemt zijn de sancties niet van toepassing. (Satellite Team).

Met deze zet will OWRS vookomen dat teams overwegen om in one-off actie aan de Indy 500 deel te nemen, zoals in het verleden zo vaak gebeurd is. De verwachting is dat er dit seizoen geen 33 auto's op de Brickyard aan de start zullen verschijnen.

Tony George kreeg de afgelopen dagen van zijn voormalige paradepaardje Sarah Fisher behoorlijk veel kritiek te verduren.
Volgens Sarah had TG zich teveel met de major manufacturers ingelaten, waardoor de low-cost tech spirit van de IRL volledig naar de achtergrond is verdrongen....
Sarah bereidt zich zoals bekend voor op een NASCAR carriere.

Toyota zou volgens geruchten overwegen om in 2007 definitief in de NASCAR NEXTEL CUP te stappen, hoewel Toyota officials dit de afgelopen dagen op Daytona met klem hebben ontkend.

Voor Chevrolet wordt 2005 het laatste seizoen in de IRL en ook Honda zou zijn voelsprieten reeds richting GrandAm hebben uitgestoken.

Afgelopen week domineerden de Honda-aangedreven bolides van Andretti Green Racing volledig op Phoenix, waarbij Toyota het verwijt uit de media kreeg haar huiswerk onvoldoende verricht te hebben......
Saillant detail is dat Roger Penske tijdens de 24 Uren van Daytona serieuze gesprekken heeft gevoerd met Crawford, constructeur van de Daytona Prototypes.

IRL organisator Tony George zou volgens geruchten overwegen om in 2007 weer terug te stappen naar de zogenaamde stock-block motoren formule. Voor zijn stiefzoon Ed Carpenter kocht hij inmiddels de restanten van Kelley Racing.

Duidelijk wordt dat er in de American Open Wheel Scene alleen maar verliezers zijn, de grote fabrikanten zullen zich in de toekomst gaan richten op NASCAR en sports-car racing, waarbij de GrandAm en ALMS secties weleens als grote winnaars uit de bus kunnen komen.

tekst Willem J.Staat
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet