A1GP

A1GP: Team Nederland schaamt zich voor onverklaarbare teleurstelling

De achtste startplek van team Nederland voor de sprintrace mag al een slecht resultaat heten voor een team met titelaspiraties;, de achttiende startplaats in de hoofdrace (met slechts vier teams achter zich) is Equipe Nederland onwaardig. “Een resultaat om je voor te schamen”, aldus teambaas Jan Lammers. Gelukkig is er morgen nog een lange race waarin veel kan gebeuren.

Tekst: Daan Jeuken en PR

“Misschien hebben we een probleem in de auto, tijdens de laatste run had ik ontzettend veel overstuur”, reageerde Jeroen Bleekemolen. “Maar we weten het nog niet. We staan nu slechts achttiende, daar zal zeker een reden voor zijn. Na het begin dacht ik nog dat we met wat verbeteringen wel in de top vijf zouden kunnen komen. Maar het ging alleen maar achteruit. Volgens mij heb ik in A1 nog nooit buiten de top 10 gekwalificeerd. Het zat ook nog eens erg dicht bij elkaar.”

Gelukkig heeft Bleekemolen de moed voor morgen in ieder geval nog niet opgegeven. “Nu kunnen we wel voor het record van meeste inhaalacties in de eerst ronde gaan. Het zal wel moeilijk worden om hier in te halen, maar ik zal wel moeten. Ik denk wel dat er veel positiewisselingen zullen zijn omdat mensen fouten gaan maken. Het is hier best inspannend, je maakt zomaar een klein foutje dat je twee plaatsen kost. Er zal veel gebeuren.”

Teambaas Jan Lammesr sprak van een heel slechte dag. “Er is duidelijk iets helemaal verkeerd. Het lijkt er erg op dat wij nu ons zware weekend aan het meemaken zijn. Hoe zwaar en hoe duur het wordt, dat gaan we morgen zien. We weten nog niet wat de exacte oorzaak is. Het is ook een combinatie van het feit dat wij het niet voor elkaar hebben en dat landen als India, China, Amerika en zelfs Pakistan een goede dag hebben. Gelukkig worden morgen pas de prijzen uitgedeeld. Het is een circuit waar heel veel tumult zal zijn, erg veel mensen zullen er zelf af gaan. Voorlopig is het aan alle kanten slecht. De enige manier om hier uit te komen is dit trachten te begrijpen en te verbeteren. In zo’n geval is 24 uur erg weinig tijd, maar dit hoort bij het spel en we moeten het zien uit te vinden.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet