Algemeen

Dragracing: Ford Racing en NHRA werken samen aan veiligheid

ford_blue_box

Ford Racing en de National Hot Rod Association gaan nauw samenwerken op het gebied van de veiligheid in het dragracen. Alle Funny Cars en Top Fuel dragsters in de NHRA POWERade Drag Racing Series zullen daartoe volgend jaar worden uitgerust met de zogenaamde Ford Racing Blue Box. Ford stelt de Blue Box gratis aan alle teams ter beschikking.

Tekst: Remco Scheelings

De Ford Blue Box crash sensoren zijn de afgelopen maanden al getest op de Funny Cars van het nauw aan Ford verbonden team van John Force Racing. Het project werd opgestart naar aanleiding van het verongelukken van Team Force-rijder Eric Medlen in maart van dit jaar. Net als na elke run waren over de auto alle data geregistreerd maar metingen met betrekking tot de rijder bleken niet beschikbaar. De Ford Blue Box registreert naast diverse gegevens over de auto wel alles wat er met het lichaam van een rijder tijdens een run en een eventuele crash gebeurt. Ford heeft in de periode van 1996 tot en met 2006 veel ervaring met de Blue Box opgedaan toen deze in de ChampCar Series werd gebruikt. Met alle verkregen data willen Ford en de NHRA tot aanpassingen aan de Funny Cars en Top Fuelers komen die de veiligheidsstandaards nog verder moeten verhogen.

Medlen overleed aan hersenletsel veroorzaakt door een extreme vorm van tireshake. Het hoofd van de Funny Car-piloot kwam door de tireshake onder andere hard in contact met de rolkooi. In de weken na de fatale crash zijn door John Force Racing en Ford direct testritten uitgevoerd met een van een Blue Box voorziene Mustang. Naar aanleiding van de bij deze test verkregen gegevens werden de Funny Cars op een aantal punten aangepast. Zo werd de rolkooi rond het hoofd van de rijder vergroot en voorzien van extra padding die het hoofd beter moesten beschermen. Ook werden de veiligheidsriemen veranderd. Bij de eerste praktijktest bleken de voorzieningen goed te functioneren. Bij zijn zware crash in september liep John Force weliswaar verwondingen op maar ondanks de enorme impact geen hoofd of inwendig letsel. Ford onderstreept ook het eigen belang bij de samenwerking. “Onder extreme omstandigheden worden veel data verkregen die kunnen worden gebruikt bij het verder verbeteren van de veiligheid van onze vracht- en personenwagens.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet