Diversen

Div: In memoriam: Herman van Miltenburg (45)

Ingezonden brief van Pim Hoekzema

In het jaar 2000 begin ik met racen. Ik had 5.300 gulden tekort in mijn budget, en ik was er van overtuigd dat het racen een marketingbijdrage zou kunnen leveren voor Informant Software, het bedrijf van mijn vriend Herman van Miltenburg. Ik ging naar hem toe met een wollig verhaal, wat ik ook op papier had gezet. Ik reed nog niet, we hadden nog helemaal niks en dus zat het verhaal vol met gebakken lucht en diverse aannames. Ik trof een sceptische Herman. Herman prikte uiteraard dwars door een aantal aannames heen, maar onderaan de streep zei Herman “Goed Pim, als jij zegt dat dit goed is voor jou én voor mijn bedrijf, dan doen we het”. En daarmee sierde vanaf mijn allereerste race het mooie blauw witte logo van Informant op mijn auto en op mijn helm. En misschien nog mooier: ook Herman bekroop het race-virus. Herman werd helemaal enthousiast en miste geen enkele race. Sterker nog, Herman is er altijd op de zaterdag al bij geweest en ook menig vrijdag liep hij bij ons op het circuit. We begonnen in feite met z’n drieën: Wilfred, Herman en ik. Wilfred als monteur, ik als coureur en Herman als sponsor plus. Het eerste jaar haalde Herman zelf zijn gasten op bij de poort, en ondertussen zette ik de koffie en schonk de frisdrank in, terwijl Wilfred onder de auto lag. Inderdaad, heel primitief, maar het was een mooie tijd. Anneke was ondertussen ook in zijn leven gekomen, en ook die was altijd aanwezig op het circuit. Sterker nog, Anneke ging werken bij de NAV en wij als coureur schreven ons nog in bij haar. Nog een reden waarom Herman al op vrijdag op het circuit was: zijn Anneke was er ook. Herman zat helemaal in de autosportsaus, en ook zijn bedrijf Informant vaarde er wel bij. Hele weekenden waren we op pad voor het raceteam. Zelfstanding probeerde Herman de Golf Cup in leven te houden, wat helaas niet lukte. Uiteraard volgde hij mij wel toen René Oudshoorn en ik overstapten naar de Seat Cupra Cup.

Het AXje werd een Saxo, de Saxo werd een Golf GTI en de Golf GTI werd een Seat Cupra.

hoekzema_seat

Wat altijd bleef was het woord “Informant” op de zijkant van mijn raceauto. Wie altijd bleef, was Herman.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet