WTCC

WTCC: Alain Menu wint eerste race, Andy Priaulx op titelkoers



Terwijl Farfus alle handen vol heeft om Tarquini achter zich te houden, kunnen Muller en Menu hun voorsprong op de rest van het veld vergroten. In de derde ronde verliest Duncan Huisman één plaats aan James Thompson, terwijl Andy Priaulx ten koste van Alex Zanardi één plek naar voren schuift en nu elfde is. In de vijfde ronde rijdt Farfus 0,7 seconde sneller dan Menu in zijn pogingen om het gat naar de Zwitser dicht te rijden. Tegelijkertijd verschijnt de mededeling op de schermen van de tijdwaarneming dat Yvan Muller “under investigation” is vanwege een te vroege start. Verder zijn er geen positiewisselingen, Huisman blijft negende en Coronel 17e. In ronde acht is er drama: Muller wordt langzamer voor de Melco-hairpin, Menu, Farfus en Tarquini gaan ervoorbij.
 
wtcc_macau_muller_race1_480
Hier Yvan Muller nog voor Alain Menu, korte tijd later valt de Fransman uit vanwege een defecte brandstofpomp

Muller valt vanwege een motorprobleem (brandstofpomp) definitief uit. In de laatste ronde tikt Tarquini bij het uitkomen van Lisboa Farfus in de rondte. De BMW crasht in de vangrails, Tarquini schuift door naar de tweede plaats. Menu wint voor Tarquini, Huff, Gene, Thompson Monteiro Larini en Priaulx, die in de laatste ronde nog voorbijgelaten wordt door Huisman. Daarmee start Priaulx de volgende race vanaf de pole position, terwijl zijn kansen twee ronden voor het eind nog volstrekt verkeken waren, toen hij nog op de tiende plaats reed.

Duncan Huisman was zeer tevreden: “Het ging nu goed, de auto was een stuk beter dan gisteren en vanmorgen. Ik was er nu ook een stuk sneller mee. Waaraan het ligt weten we niet precies, misschien ook wel de banden waaraan ik na een jaar moest wennen. Ik had een fantastische start en schoof meteen goed door naar voren, daarna zat ik vast achter Thompson en Monteiro. Die laatste gaf me een tik op het voorwiel, maar gelukkig kon ik op de baan blijven. Dat ik in de laatste ronde Priaulx voor liet is natuurlijk logisch, maar ik denk dat Bart Mampaey (teambaas van Priaulx; RdB) nu wel de rekening voor mijn nieuwe versnellingsbak bij BMW wil betalen.” Tom Coronel kon weinig uitrichten, zo vertelde hij: “Na de start blokkeerde Porteiro me vol. Dat was natuurlijk hun strategie om Priaulx naar voren te krijgen. Daarna kon ik niks meer doen. Wel een leuk gevecht gehad met Turkington, maar dat was het wel ongeveer.”

Uitslag:
1. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Lacetti, 9 r. in 23.10,276 (gem. 142,62 km/u)
2. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 2,674
3. Rob Huff (GBr), Chevrolet Lacetti, op 4,418
4. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 11,325
5. James Thompson (GBr), Alfa Romeo 156, op 13,759
6. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon, op 14,058
7. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Lacetti, op 15,209
8. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 15,532
9. Duncan Huisman (Ned), BMW 320si, op 15,849
15. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, op 19,283
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet