Diversen

Div: Hans-Joachim Stuck naar Volkswagen-concern

stuck

Met ingang van 1 januari aanstaande wordt Hans-Joachim Stuck ambassadeur voor het Volkswagen-concern op het gebied van autosport. Tot de taken van de oud-DTM-kampioen en Le Mans-winnaar behoren het adviseren van de raad van bestuur ten aanzien van autosportvraagstukken en de "medewerking aan de strategische ontwikkeling van mogelijke nieuwe sportieve activiteiten voor de merken van het concern", zoals een officiële verklaring uit Wolfsburg meldt. Bovendien zal Stuck de autosportcommunicatie ondersteunen en namens het concern bij autosportfederaties en wedstrijden alsmede bij oldtimer-evenementen optreden. Daarmee komt een einde aan Stucks activiteiten voor BMW, waarvoor hij jarenlang actief was. Stuck rapporteert bij Volkswagen direct aan Stephan Grühsem, hoofd concerncommunicatie, externe betrekkingen en investor relations.

Tekst: René de Boer
Foto: PR

Tot het Volkswagen-concern behoren naast Volkswagen zelf ook Audi, SEAT, Skoda, Bentley en Bugatti. Van een samenhangende autosportstrategie voor al deze merken is tot op heden geen sprake, hoewel in het verleden al pogingen werden gedaan om een en ander onder Bentley-topman Franz-Josef Paefgen te stroomlijnen en er inmiddels wel onderlinge uitwisseling van ervaringen en data plaatsvindt. Zo hielpen technici van Audi, dat al over ruime ervaring met dieselmotoren in de autosport beschikt, de mensen van SEAT Sport bij de ontwikkeling van de zelfontbrandingsmotor voor de Leon in het WTCC.

Successen met BMW, Porsche en Audi
De 56-jarige Hans-Joachim Stuck, die bij onze oosterburen bekend staat onder zijn bijnaam "Strietzel", geldt als een van de bekendste Duitse autocoureurs. In de jaren zeventig reed hij enige tijd zonder al teveel succes in de Formule 1, maar daarna vestigde hij zijn naam vooral in de sport- en toerwagens. Voor Porsche won hij een aantal keren in Le Mans en voor Audi behaalde hij successen in de Amerikaanse TransAm- en IMSA GTO-serie. Zijn grootste wapenfeit was het winnen van de DTM-kampioenstitel in 1990 met de Audi V8 quattro. Sinds een jaar of tien was Stuck als ambassadeur en coureur actief voor BMW, waarmee hij onder andere een aantal keren de 24-uursrace op de Nürburgring won. In 1970 was hij, eveneens met BMW, samen met Clemens Schickentanz overigens al de eerste winnaar van deze lange-afstandsrace. Stuck verwierf ook populariteit door zijn rol als expert bij de Formule 1-uitzendingen van eerst RTL en later Premiere en door zijn column in de boulevardkrant TZ uit München, waarin hij normaliter geen blad voor de mond neemt.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet