DNRT

DNRT: Huub Vermeulen presenteert nieuwe spectaculaire V8-raceauto


dnrt_nascar_f

Eerste rit op Zandvoort
Afgelopen woensdag heeft de nieuwe V8 voor het eerst gereden op Circuit Park Zandvoort. "Het is direct duidelijk geworden dat dit een fantastische raceauto is’’, vertelt Huub Vermeulen. "Jan Joris Verheul reed met passagier reeds 1.49 op een rondje Zandvoort. Maar belangrijker is het racegevoel en dat grenst aan het maximaal haalbare. Vanmiddag zijn reeds zes auto’s besteld. Er is een productiecapaciteit gereserveerd voor 15 auto’s.’’

V8
Een grote V8 krachtbron zorgt voor de gang. Het is een 6.0 L aluminium Corvette LS2 motor, die liefst 450 pk levert bij 6500 toeren, met 550 Nm, dry sump en benzine-inspuiting. Het chassis is grotendeels afkomstig van de populaire Amerikaanse NASCAR. Deze is echter op 22 punten gewijzigd, om daarmee de veiligheid – die in de DNRT bovenaan staat – nog meer te waarborgen. De instap van de bolide is wel door het raam. Deuren zijn niet zinvol omdat het chassis tot de bovenkant van de deurplaat zou reiken.

dnrt_nascar_e

Amerikaans
Alles aan de auto is Amerikaans, met uitzondering van veren en schokdempers. Die komen van het Nederlandse Intrax. De meeste klassen van DNRT rijden op Intrax vanwege de uitstekende ervaringen.
De achteras van de V8 is van het type ‘quick change’, dat wil zeggen dat in tien minuten de eindoverbrenging kan worden aangepast aan een circuit. Een set tandwielen daarvoor kost slechts 70 dollar. De wielen zijn van staal, kosten een fractie van aluminium, zijn licht en zeer duurzaam. De slicks zijn 10J breed, van het merk Hoosier en zijn duurzaam. De praktijk zal bepalen met welke compound zal worden gereden.

Het geluid
Amerika kent nauwelijks geluidseisen voor autosport. Op Circuit Park Zandvoort is dat, vanwege het beperkte aantal geluidsdagen, een ander verhaal. In nauw overleg met de autofabrikant is daarom een systeem ontwikkeld; op de geluidspaal van Zandvoort kwam slechts 89 db onder volle belasting tot stand. Een zeer gunstige waarde die zo nodig in de loop van de tijd verder verlaagd kan worden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet